نیوز سیتی!
07 آذر 1402 - 12:20

افزایش قیمت نفت با احتمال کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس

قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی به علت کاهش ارزش دلار و احتمال کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس به بالای 80 دلار افزایش یافت.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی به علت کاهش ارزش دلار و احتمال کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس، اندکی افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 22 سنت افزایش 80.20 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 19 سنت افزایش 75.05 دلار معامله شد.

هر دو شاخص نفتی در ابتدا به شدت افزایش یافتند اما اکنون مقداری از رشد قیمتی خود را از دست دادند.

اوپک که متشکل از کشورهای صادرکننده نفت خام و هم‌پیمانانش موسوم به اوپک پلاس است، 30 نوامبر برای تصمیم‌گیری در مورد میزان تصمیم نشست آنلاین خواهند داشت.

این نشست درحالی قرار بود برگزار شود که به علت نگرانی در مورد عرضه بیش از حد، حتی با وجود کاهش تولید اوپک پلاس، قیمت نفت کاهش یافته بود. قیمت نفت برنت بیش از 18 درصد و نفت خام آمریکا بیش از 21 درصد از پایان سپتامبر کاهش قیمت داشتند. افزایش تولید کشورهایی نظیر آمریکا سبب فشار قیمتی به نفت شده بود.

اوپک پلاس هفته پیش با به تعویق انداختن نشست خود برای حل اختلاف‌ها در مورد سهمیه‌های تولید برای کشورهای آفریقایی تولیدکننده نفت سبب شد تا قیمت نفت کاهش یابد اما اکنون به گفته منابع آگاه به سمت مصالحه و توافق پیش رفته است. این امر کمک می‌کند تا گروه بر سر کاهش بیشتر تولید به اجماع برسند.

به گفته تحلیلگران، کاهش قیمت‌ها می‌تواند ریاض را از هرگونه فشار از سوی آمریکا برای محدود کردن کاهش تولید در امان نگه دارد.

تحلیلگران بانک ANZ می‌گویند، با کاهش قیمت بنزین در آمریکا برای 60 روز متوالی، خیال عربستان از جانب آمریکا راحت می‌شود زیرا ممکن است موضع واشنگتن در قبال هرگونه کاهش بیشتر تولید از سوی اوپک پلاس برای تقویت قیمت‌ها را نرم‌تر کند.

از طرفی کاهش ارزش دلار به کمترین رقم 3 ماه گذشته، تقاضا از سوی کشورهایی که ارزهای دیگر استفاده می‌کنند را بیشتر کرده است.

 پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1587253

مهمترین اخبار ایران و جهان: