نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 13:55

چراغ سبز مدیرکل آژانس به کی‌یف برای استفاده از اورانیوم ضعیف‌شده!

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادعایی عجیب گفت که استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده، پیامدهای تشعشعی «چندان چشمگیری» ندارد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده که استفاده ارتش اوکراین از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده که لندن برای کی‌یف فراهم کرده است، پیامدهای رادیولوژیکی چندان قابل توجهی ندارد!

گروسی در جریان نشستی مطبوعاتی مدعی شد: از نظر ایمنی هسته‌ای، استفاده از این مهمات، هیچ پیامد رادیولوژیکی قابل توجهی ندارد.

وی افزود: در برخی موارد خیلی خاص، مردم نزدیک به یک مکان که با چنین مهماتی هدف گرفته شده است، شاید در معرض آلودگی تشعشعی باشند. این مساله بیشتر از آنکه بحران تشعشعی احتمالی باشد، یک مشکل بهداشتی «معمولی» است!

از اورانیوم ضعیف‌شده برای ساخت هسته‌های محکم برخی گلوله‌های زره‌شکاف و توپ‌های مسلسل استفاده می‌شود. هرچند این مهمات چندان رادیواکتیو نیست اما اورانیوم همچنان فلزی سمی است و زمانی که گلوله‌ای با مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده، موضعی را هدف می‌گیرد، پخش مواد سمی در هوا محتمل است.

نیروهای آمریکایی در جریان جنگ ۱۹۹۱ خلیج فارس، از توپ‌هایی با اورانیوم ضعیف‌شده استفاده کردند که گفته می‌شود در طول چندین دهه پس از آن، به تولد نوزادان با ناهنجاری مادرزادی، اختلالات خودایمنی و موارد سرطان در عراق منجر شد. ناتو نیز در حمله هوایی به یوگوسلاوی در سال ۱۹۹۹، از این مهمات استفاده کرد. دانیکا گروچیچ، وزیر بهداشت صربستان اوایل جاری عواقب استفاده از این مهمات بر صرب‌ها را «آزمایشی هولناک و غیرانسانی» توصیف کرد.

انگلیس در ماه مارس شروع به ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین کرد و آمریکا نیز هفته گذشته از ارسال این مهمات به کی‌یف برای استفاده در تانک‌های «آبرامز» ساخت این کشور خبر داد. این تانک‌ها احتمالا طی هفته‌های جاری به اوکراین خواهند رسید.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس نوشت که «البته حق با گروسی است که گفت از لحاظ «ایمنی هسته‌ای» هیچ پیامد رادیولوژیکی چشمگیری وجود ندارد. با این حال، همانقدر که دراین‌باره حق با اوست، همانقدر هم این موضوع حقیقت دارد که گروسی تمام ماجرا را نمی‌گوید!»

زاخارووا تاکید کرد که اورانیوم ضعیف‌شده پس از احتراق و تبخیر شدن، «مقادیر به شدت سمی از ریزگرد در هوا پخش می‌کند.» وی در پایان چنین نتیجه‌گیری کرد: شاید این مساله در تخصص آقای گروسی به عنوان مدیرکل آژانس نیست؛ شیمی‌دان‌ها باید به این موضوع بپردازند؛ کسانی که درباره تاثیرات مضر انباشت فلز سنگین در محیط و سلامت انسان به ما آگاهی خواهند داد.

نیروهای روسیه مدعی هستند که دست کم یک انبار در اوکراین که گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده در آن نگهداری می‌شد را منهدم کردند. دیمیتری پسکوف، سخنوگی کرملین گفته است که «در نهایت وقتی که خاک اوکراین از آلودگی "اجتناب‌ناپذیر" این مهمات در امان نماند، غرب پاسخگو خواهد شد.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1496309

مهمترین اخبار ایران و جهان: