نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 16:12

آژانس مدعی شد: ایران سرعت غنی‌سازی ۶۰ درصدی را کُند کرده است

گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رویت آسوشیتدپرس رسیده، مدعی است که ایران سطح غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آهسته کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتدپرس با اشاره به گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که ایران سطح غنی‌سازی ۶۰درصدی(نزدیک ساخت سلاح) را آهسته کرده است.

این گزارش محرمانه در حالی منتشر شده است که ایران و آمریکا در حال مذاکره تبادل زندانی و آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدودشده تهران در سئول هستند.

آسوشیتدپرس نوشته است که پس از سال‌ها تنش بین آمریکا و ایران بعد از خروج یک‌طرفه واشنگتن از توافق هسته‌ای با تهران در سال ۲۰۱۵، حالا آهسته کردن سرعت غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند نشانه‌ای دیگر از تمایل تهران برای کاهش تنش با واشنگتن باشد.

به ادعای آسوشیتدپرس، در گزارش آژانس آمده است که ایران ۱۲۱.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۶۰درصد در اختیار دارد؛ رقمی که به مراتب آهسته‌تر آن از آمارهای قبلی است. براساس گزارش آژانس در ماه مه، ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰درصد ایران اندکی بییشتر از ۱۱۴ کیلوگرم و این رقم برای ماه فوریه ۸۷.۵ کیلوگرم بود.

آسوشیتدپرس همچنین نوشته که گرچه ایران غنی‌سازی را آهسته کرده اما آژانس مشکلات دیگری در مسیر تلاش برای نظارت بر برنامه هسته‌ای این کشور گزارش کرده است. گزارش دیگری که به رویت آسوشیتدپرس رسیده، مدعی است که ایران با صدور روادید برای بازرسان آژانس مخالفت و با رد «بازرسان مجرب تعیین‌شده از سوی آژانس، کار آن را با چالش روبه‌رو کرده است.»

این خبرگزاری همچنین مدعی شده که آژانس از فوریه ۲۰۲۱ قادر به دسترسی به فیلم دوربین‌های نظارتی نبوده و تنها داده‌های ضبط شده از ژوئن ۲۰۲۲، به دوربین‌های تعبیه شده در یک کارگاه در شهر اصفهان مربوط است.

تهران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف و صلح‌آمیز بوده و تمام گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی، بر صلح آمیز و غیر قابل خدشه بودن فعالیت‌های هسته ای ایران تاکید دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1485009

مهمترین اخبار ایران و جهان: