نیوز سیتی!
21 فروردین 1402 - 01:32

سوگواری برای مولای متقیان/ استان سمنان در شب‌های قدر

سمنان- آئین معنوی نخستین شب از لیالی قدر و شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، با حضور مردم متدین و خداجوی استان سمنان در مساجد، تکایا، مهدیه‌ها و حسینیه‌ها، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم استان سمنان در نخستین شب از لیالی قدر و همزمان با شب نوزدهم ماه رمضان، آئین ویژه ای را در مساجد، تکایا، بقاع متبرکه و امامزادگان، گلزار شهدای گمنام، حسینیه‌ها و مهدیه‌ها، برگزار کردند تا بار دیگر در سوگ ملایشان، سر بر زانوی غم بگذارند.

این شب‌ها، هر کسی از مردم استان سمنان به دنبال ستاره اقبال بندگی خویش است در شب‌هایی که هر شبش، اندازه هزاران است. تقارن این شب‌ها با لیالی نوزدهم ماه رمضان نیز حال و هوای معنوی به جان و دل روزه داران قومسی افزوده است.

ویژه مراسم شب نوزدهم ماه رمضان با کرسی‌های تلاوت، ادعیه خوانی و مرثیه سرایی همراه شده است. مساجد مملو از جمعیتی هستند که با رعایت فاصله، ماسک و تهویه مناسب و در رواق امامزادگان و فضای باز بر خان نعمت الهی نشسته‌اند تا روزی یک سال شأن را دشت کند. مردمی که سوگوار مولا و چشم امید به گوشه چشمی از بهترین مردان نیا دارند.

اهمیت شب‌های قدر

درباره اهمیت شب نوزدهم ماه رمضان صحبت فراوان است حجت الاسلام محمد حسین پور کارشناس مسائل دینی که خود در مراسم این شب حضور پیدا کرده در گفتگو با مهر، می‌گوید: برپا داشتن احیا یکی از مهمترین توصیه‌ها در شب نوزدهم ماه رمضان محسوب می‌شود.

حسین پور با بیان اینکه در این شب همچنین غسل و قرآن بر سر گذاردن به خصوص گفتن اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ و … بسیار توصیه شده و در زمره اعمال این شب است، ابراز داشت: مردم مسلمان در این شب ۱۰ مرتبه «بِکَ یا اَللّهُ» را تکرا می‌کنند تا از خدا بخواهند که توشه‌ای معنوی را برای یک سال آتی شأن رقم بزند.

وی با بیان اینکه نخستین شب از لیالی قدر و همچنین شب‌های شهادت علی (ع) یکی از شب‌هایی است که می‌تواند سرنوشت یک سال آدمی را رقم بزند، افزود: هر کس بتواند از این شب‌ها توشه بهتری کسب کند، السابقون می‌شود. همچنین در روایت‌ها آمده که زیارت امام حسین (ع) بهترین اعمال این شب است و خوشا به سعادت آنانی که این سعادت معنوی نصیب شأن شده است.

سوگواری برای مولای متقیان/ استان سمنان در شب‌های قدر

ملائک بین زمین و آسمان در تردد هستند

امشب شبی است که همه بر زبانشان ذکر «اَللّهُمَّ اِنّی اَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً داخِراً لا اَمْلِکُ لِنَفْسی نَفْعاً وَلا ضَرّاً» بیان و روان است. امشب شبی است که ملائک بین آسمان و زمین در حرکت هستند. امشب شبی است که هر مسلمان نیازمند توجه و عنایت خدا می‌گوید: «وَلا اَصْرِفُ عَنْها سُوَّءاً اَشْهَدُ بِذلِکَ عَلی نَفْسی» و اعتراف می‌کند که «وَاَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتی وَقِلَّةِ حیلَتی فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ»

درباره دیگر اعمال امشب آمده است که مسلمانان ۱۰۰ مرتبه «اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ »۱۰۰ مرتبه «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ»، قرائت دعای یا ذَاالَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَیْءٍ، دو رکعت نمازو بعد از فراغ ۷۰ مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید.

امشب شبی است که مردم قرآن بر سر دارند و می‌گویند «اللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ» تا خدا به حق امام علی (ع) از گناهان بگذرد و روح و جان روزه داران را صیغل دهد.

شب تفکر و تدبر

امشب اما شب تفکر است فرصتی است که در کنار گرامی داشت لیالی قدر و تفکر و تدبر در قرآن کریم، انسان خردمند، به سیره علی (ع) هم نگاه عمیق‌تری بیاندازد. دیگر کارشناس مسائل دینی درباره سیره ایشان به مهر، می‌گوید: یکی از مهمترین مسائل در سیره علی (ع) که به شرایط امروز جامعه بسیار شباهت دارد، کار و تلاش است ایشان اسوه کار و تلاش بودند و اگر مسئولان ما می‌خواهند در مملکت علوی، خدمتی به مردم کنند، می‌بایست ایشان را مد نظر قرار دهند.

حجت الاسلام ابوالفضل اکبری با بیان اینکه امروز اگر مسئولان ما تنها نامه علی (ع) به مالک را مد نظر قرار دهند نیمی از مشکلات کشورمان حل خواهد شد، ابراز کرد: لیالی شهادت مولا تنها برای گریستن نیست بلکه باید در سیره ایشان هم تدبر کرد برای مثال امام در نامه به مالک می‌فرمایند که محبوب‌ترین کارها آنهایی است که به عدالت باشد لذا امروز مسئولان ما اگر خود را شیعه علی (ع) می‌دانند باید به عدالت با مردم برخورد کنند.

وی با بیان اینکه امام علی (ع) در نامه به مالک جمله دارند که می‌فرمایند ای مالک با مردم چنان رفتار کند که در قیامت وقتی در برابر خدا قرار می‌گیری عذری پذیرفتنی داشته باشی، بیان کرد: مسئولان ما باید بدانند که مسئولیت یک امانت در دستان شأن است.

شب نوزدهم ماه رمضان شب یادآوری از کسی است که تیماردار یتیمان و غمخوار پیران بود. کسی که در حین نماز انگشتر از دست درمی‌آورد به فقرا کمک می‌کرد. بزرگ مردی که می‌فرمود «این مالک باید بهترین اندوخته‌ها در نزد تو، اندوخته کار نیک باشد»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1139153

مهمترین اخبار ایران و جهان: