نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 10:36

بی‌آبی در پای «دنا»/ انتظار اهالی آب سپاه ۳۰ ساله شد‌

اهالی روستای آب سپاه واقع در دامنه‌های رشته کوه دنا از نداشتن شبکه آب رنج می‌برند و پیگیری‌های آنان از طریق مسئولان و متولیان امر تاکنون بی نتیجه مانده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پاتاوه، روستای آب‌سپاه از توابع شهرستان دنا با 16 خانوار در 65 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و با وجود منابع سرشار آب از جمله چشمه‌ها و روان آب برف‌ها، از داشتن شبکه آب شرب محروم بوده و پیگیری‌های اهالی از طریق مسئولان شرکت آب و فاضلاب در 3 دهه اخیر بی نتیجه مانده است.

در دامنه‌ رشته کوه باسخاوت و صبور دنا روستایی با 16 خانوار به‌نام آب سپاه واقع شده که اگر بگوییم بهترین و زیباترین نقطه استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد است، بیراهه نگفته‌ایم.

زیبایی‌های طبیعی آب‌سپاه دل هر رهگذری را می‌برد، دنا محکم و استوار مانده و پناه مردم این دیار شده است و همسایه گان مهربان و بی آزاری همچون بز و کل کوهی، پلنگ و ...در کمال آرامش در چند قدمی مردم این دیار ادامه حیات می‌دهند حتی در فصل سرد سال و روزهای برفی کل بزها به روستا پناه می‌آورند تا شکم خود را سیر کنند بدون اینکه از طرف اهالی آسیبی ببینند.

زمستان که می‌شود دنا رخت سفید پوشیده و دلربایی می‌کند و کمی پایین تر «آب سپاه» به داشتن دنا می‌نازد زیرا برف نشان از برکت بی حد و حساب این رشته کوه دلیر و با سخاوت برای مردم پایین دست در فصل گرم سال است.و به قول امیر معزی « هست بی حد و نهایت با تو اِنعام خدای/تا جهان باشد تو بادی شاکر اِنعام او».

دفتر زمستان بسته می‌شود و بهار سلام می‌کند اما آب سپاه زیباتر از گذشته به دنیا سلام می‌کند، برف در دنا آب می‌شود و سخاوتمندانه و سر به زیر به مقصد پایین دست راه در پیش می‌گیرد، اهالی آب‌سپاه میهمان خوان گسترده الهی می‌شوند و سر آب را کمی کج کرده تا قدم زنان از باغات و مزارع کشاورزی آنان عبور کرد و برکت را به آنان ارزانی دارد.

دنا دست کرم خود را نه تنها به اهالی آب سپاه بلکه تمام روستاهای پایین دست نشان می‌دهد و با ادامه مسیر همچون ماری خوش خط و خال می‌رود تا به بشار بریزد و در نهایت سلام دنا را به خلیج همیشه نیلگون فارس برساند.

بیش از یک قرن است دنا سخاوتمندانه مردم روستاهای پایین دست از جمله آب سپاه را میهمان خوان گسترده الهی می‌کند در حالی مسئولان دولتی در احداث شبکه آب شرب پایدار مانده‌اند و ذوب شدن برف دنا در دبه‌های زنان و دختران روستا، عیار ناتوانی مدیران دستگاه‌های اجرایی از جمله آب و فاضلاب را مشخص کرده و پرده ناتوانی آنان را کنار زده است.

اهالی روستای آب سپاه به تسنیم می‌گویند: نداشتن شبکه آب و نبود آنتن دهی تلفن همراه مردم این روستا را رنج می‌دهد در حالی آب سالم و حاصل از آب شدن برف دنا تا خلیج فارس همیشه نیلگون فارس راه می‌رود و دلربایی می‌کند.

کوروش درخشان زاده فرماندار دنا به تسنیم گفته است: بزودی با حضور در این روستا مشکلات از نزدیک بررسی و برای تامین اعتبار پروژه احداث شبکه آبرسانی اقدام می‌کنیم که در صورت تامین اعتبار در کمترین زمان ممکن تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

محمود رادمنش مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد افزود: برای برخورداری مردم روستای آب سپاه از داشتن آنتن دهی تلفن همراه 50 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و بزودی پروژه وارد مرحله اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1286497

مهمترین اخبار ایران و جهان: