نیوز سیتی!
16 تیر 1402 - 11:41

دیدار مقامات ارشد قرقیزستان با هیئت پارلمانی ژاپن

در دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با تعدادی از نمایندگان مجلس ژاپن بر افزایش همکاری در زمینه مختلف از جمله در موضوع انرژی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر حباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با «توشیاکی اندو» رئیس شورای عمومی حزب لیبرال دموکرات، نماینده مجلس نمایندگان پارلمان ژاپن در شهر «بیشکک» دیدار کرد.

در این دیدار در خصوص وضعیت کنونی و چشم انداز همکاری های دوجانبه و چندجانبه بین دو کشور تبادل نظر صورت گرفت.

جباراف در ابتدا سلام و آرزوهای گرم خود را به «فومیو کیشیدا» نخست وزیر این کشور رساند و به آخرین دیدار آنها در گلاسکو در سال 2021 اشاره کرد.

وی گفت: من معتقدم که دیدار ما گام مثبت دیگری در تقویت روابط بین دو کشور ایجاد خواهد بود. ژاپن دوست نزدیک و شریک طولانی مدت قرقیزستان است. سال گذشته کشورهای ما سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن گرفتند. در این دوره، تجربه غنی از همکاری های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه انباشته شده است، روابط دوستانه نزدیک بین مردم دو کشور ایجاد شده است.

رئیس جمهور قرقیزستان تاکید کرد: توسعه همکاری های بین پارلمانی دو کشور عامل مهمی در توسعه روابط دوجانبه است.

وی از حمایت مستمر طرف ژاپنی برای تقویت دموکراسی و توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشور تشکر کرد.

جبارف به نقش مهم نمایندگان دو کشور در ترویج فرهنگ، سنت ها و ارزش های معنوی در چارچوب توسعه دیپلماسی عمومی پارلمانی اشاره کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان با خرسندی از نتایج خوب طرح « یک روستا - یک محصول »که به عنوان طرح ملی اعطا شد و مقرر شد در تمامی مناطق کشور گسترش بیشتری یابد، اشاره کرد.

وی ادامه داد:  با توجه به اینکه ژاپن یکی از اقتصادهای پیشرو در جهان است، طرف قرقیزستان علاقه‌مند به جذب فناوری ها و نوآوری های پیشرفته از این کشور برای توسعه اقتصاد ملی است.از شما دعوت می کنم در پروژه های ساخت و بهره برداری از نیروگاه های آبی کوچک در زمینه برق آبی شرکت کنید.

جباراف افزود: صنعت گردشگری نیز پتانسیل خوبی دارد، 10 سال پیش رژیم بدون ویزا برای شهروندان این کشور معرفی شد و طرف قرقیزستان همیشه از دیدن گردشگران ژاپنی خوشحال است.

توشیاکی اندو به نوبه خود، ضمن تشکر از استقبال گرم رئیس جمهور  قرقیزستان خاطرنشان کرد که این اولین سفر وی به این کشور است.

وی درباره تعامل پارلمانی نیز افزود: طرف ژاپنی علاقه مند و آماده توسعه بیشتر همکاری با طرف قرقیزستان با تمرکز بر سرمایه گذاری در منابع انسانی است  و همچنین به اهمیت همکاری در مبارزه با تغییرات اقلیمی اشاره کرد.

 نماینده مجلس نمایندگان پارلمان ژاپن با ذکر پروژه های مشترک، پروژه های را در بخش انرژی تشریح کرد و امیدوار است که با حمایت  قرقیزستان به سرعت اجرا شود.

در پایان این دیدار تفاهم نامه همکاری بین وزارت کار، تامین اجتماعی و مهاجرت  قرقیزستان و وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه ، وزارت بهداشت،کار و رفاه ژاپن، همچنین با آژانس پلیس ملی ژاپن در چارچوب مشارکت اطلاعاتی برای عملکرد صحیح سیستم مربوط به نیروی کار خارجی با وضعیت اقامت «کارگر با مهارت های خاص» امضا شد.

 

در ادامه این دیدار همچنین «عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان نیز با توشیاکی اندو دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در مورد طیف وسیعی از موضوعات همکاری دوجانبه تبادل نظر کردند.

جباراف خاطرنشان کرد که  قرقیزستان این کشور را به عنوان یک شریک نزدیک و دوست می داند که با آن همکاری های سیاسی و تجاری و اقتصادی مشترک دارد.

طرفین همچنین توجه ویژه ای به موضوعات همکاری در بخش انرژی به ویژه اجرای پروژه های توسعه منابع انرژی تجدید پذیر داشتند.

در همین راستا، نخست وزیر قرقیزستان اجرای مشترک پروژه‌های زیرساختی بزرگ در حوزه انرژی، حمل‌ونقل و ارتباطات را پیشنهاد کرد و ابراز اطمینان کرد که این امر تأثیر چند برابری خوبی خواهد داشت.

اندو نیز به نوبه خود تاکید کرد که دو کشور پتانسیل قابل توجهی در زمینه های تجاری، اقتصادی، حمل و نقل و لجستیک، اجتماعی و بشردوستانه دارند و آمادگی خود را برای همکاری در همه زمینه‌های مورد علاقه دوجانبه اعلام کرد.

 همچنین «نورلان بک شاکی اف» رئیس پارلمان قرقیزستان با  اندو و هیئت پارلمانی ژاپن  دیدار کرد.

در این دیدار درباره توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه دو کشور از جمله در زمینه همکاری های بین پارلمانی تبادل نظر شد.

شاکی اف خاطرنشان کرد: طی سال‌ها، همکاری‌های دوجانبه نزدیک بر اساس اعتماد متقابل شکل گرفته است. به ویژه، روابط ما در زمینه هایی مانند مراقبت های بهداشتی، جذب سرمایه گذاری، دیجیتالی شدن و تعدادی پروژه در حال اجرا است. در کنار این، ما به طور موثر در زمینه آموزش همکاری می‌کنیم، همه فرصت ها برای تحصیل جوانان قرقیز در دانشگاه های ژاپن ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه پارلمان نقش مهمی در گسترش روابط دو کشور دارند، تاکید کرد: در سال های اخیر دیدارهای متقابل در سطوح مختلف برگزار شده است.

رئیس پارلمان قرقیزستان گفت: من مطمئن هستم که این سفر به توسعه روابط دو کشور نیز کمک خواهد کرد.

این کشور علاقه مند به همکاری با ژاپن در اجرای پروژه های سرمایه گذاری است.پتانسیل عظیمی برای توسعه اکوتوریسم وجود دارد. ما از سرمایه گذاران ژاپنی برای کار مشترک به این کشور دعوت می کنیم.

اندو نیز در این دیدار گفت: هیئت ما علاوه بر اعضای پارلمان این کشور، نمایندگانی از سازمان‌های مالی بین‌المللی، شرکت‌های صنعتی و تجار را تشکیل می‌دهد.

 نماینده مجلس نمایندگان پارلمان ژاپن خاطرنشان کرد که این کشور  علاقه مند به اجرای پروژه های مشترک، گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با قرقیزستان است.

هیئت پارلمان ژاپن نیز با فعالیت های پارلمان این کشور آشنا شد و از اتاق جلسات بازدید کرد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1340309

مهمترین اخبار ایران و جهان: