نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 14:34

روزنامه کوبایی؛ آمریکا مسئول مستقیم ناآرامی‌های ۲۰۲۱ بود

یک روزنامه نزدیک به دولت کوبا تصریح کرد که آمریکا با حمایت مالی و تبلیغات رسانه‏ ای «مسئول مستقیم» اعتراضاتی بود که دو سال پیش این جزیره را برای مدتی کوتاه دچار آشوب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه گرانما نزدیک به دولت کوبا در سرمقاله خود در آستانه سالگرد ناآرامی ‏های اقتصادی این کشور نوشت: آمریکا مسئولیت مستقیم اغتشاشات ۱۱ و ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۱ را بر عهده دارد.

به نوشته این روزنامه اغتشاشگران آشکارا با «کمپین اطلاع رسانی نادرست و تهمت» آمریکا و از طریق شبکه های اجتماعی برای زیر پا گذاشتن قانون و انجام اقداماتی چون غارت و حمله تحریک می ‌شدند و به آنها کمک مالی می‌شد.

این روزنامه افزوده است که حتی وقتی اقتصاد کوبا به دلیل تأثیرات مخرب بحران همه ‌گیری ویروس کرونا با مشکل مواجه بود، واشنگتن تحریم‌ های خود را تقویت کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ادعای قبلی خود مبنی بر این که پشت تظاهرات ۲۰۲۱ نبوده را تکرار کرد و خواستار آزادی فوری حدود ۷۰۰ زندانی سیاسی کوبایی شده بود.

گرانما در واکنش به این نوع اظهارات نوشته است: تهمت‌هایی ترویج شده توسط کاخ سفید علیه کوبا درباره رویدادهایی سال ۲۰۲۱ که از آن حمایت مالی می‏کرد، به عنوان بهانه‌ای برای حفظ سیاست فشار حداکثری علیه کوبا استفاده می‌شود.

به نوشته این روزنامه این سیاست که توسط دولت دونالد ترامپ طراحی شده است، توسط دولت فعلی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا «به شدت» اعمال می شود.

بنا بر ادعای خبرگزاری رویترز در اعتراضات «کوتاه مدت» ژوئیه ۲۰۲۱ «هزاران» کوبایی در نزدیک به ۵۰ شهر این کشور با فریاد «آزادی» به خیابان‌ها آمدند با این حال این خبرگزاری علت اصلی آن رویدادها را «عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی کوبا» عنوان کرده است.

کوبا از زمان انقلاب خود در سال ۱۹۵۹ تحت شدیدترین تحریمهای آمریکا قرار دارد و حتی در سال ۱۹۶۱ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در تلاشی آشکار سعی به انتقال ارتشی از تبعیدی های کوبا برای اقدام نظامی علیه دولت این کشور کرد که به شکست انجامید. روابط کشور در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به طور سمبلیک بهبود یافت و حتی روسای جمهور دو کشور دیداری داشتند اما با آمدن ترامپ به کاخ سفید این کشور دوباره هدف اعمال سیاست فشار حداکثری واشنگتن قرار گرفت.

گفتنی است با اینکه برخی از مهاجران کوبایی مستقر در آمریکا برای برگزاری مراسمی جهت بزرگداشت ناآرامی های ۲۰۲۱ فراخوانی داده بودند اما این فراخوان با استقبال عمومی مواجه نشد و روز دوشنبه هاوانا روز آرامی را پشت سرگذاشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1349353

مهمترین اخبار ایران و جهان: