نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 11:46

گیوه‌بافی طبس به اصفهک رسید/حمایت از هنرمندان صنایع دستی

بیرجند- رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس گفت: چهارمین دوره آموزش گیوه خاص طبس در روستای هدف گردشگری اصفهک با حضور ۱۲ هنرآموز برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عرب صبح دوشنبه به خبرنگاران بیان کرد: چهارمین دوره آموزش گیوه خاص طبس در روستای هدف گردشگری اصفهک با حضور ۱۲ هنرآموز و در مسیر احیا و در راستای توسعه، ترویج و ایجاد کارگاه‌های تولیدی و خانگی برای ایجاد اشتغال زنان خانه دار برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس بیان کرد: از آذر ماه سال ۱۴۰۱ و بعد از احیا گیوه بافی در طبس، توسعه و ترویج آن در دستور کار قرار گرفت.

عرب افزود: گیوه هنری است که از گذشته‌های دور در شهرستان طبس رواج داشته و متأسفانه به فراموشی سپرده شده بود به‌عنوان یک هنر بومی و کاملاً کاربردی با استقبال بانوان در نقاط مختلف شهرستان در مسیر توسعه قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس با اشاره به اینکه استقبال بانوان از این هنرصنعت زیبا بسیار خوب بوده و بزودی پنجمین دوره در شهر طبس برگزار خواهد شد، گفت: بانوان شهرستان دارای استعداد بالایی در زمینه گیوه بافی هستند که البته ریشه‌دار بودن این هنر در شهرستان یکی از دلایل استقبال و فراگیری سریع آموزش‌ها است.

عرب افزود: گیوه طبس نوعی پای پوش است که، رویه آن از نخ پنبه‌ای و کف آن غالباً از لته‌های پنبه‌ای بهم فشرده یا چرم تهیه می‌شود.

وی گفت: صنایع‌دستی تاریخچه‌ای از تعامل و سازگاری بشر با محیط طبیعی خود هستند چرا که ابزار و تولیدات ساخته شده توسط دست که چه به لحاظ هنری و چه به لحاظ فرهنگی دارای فلسفه و داستان‌های منحصر به فردی هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس اظهار کرد: هنری که ریشه در فرهنگ غنی مردم ما دارد و تلفیق زیبایی از هنر اسلامی و ایرانی است که با دستان هنرمند نیاکان ما شکل گرفته و توسط هنرمندان با ذوق و قریحه تکامل یافته است.

عرب ضمن بیان اینکه هنر گیوه بافی با شماره ۱۳۱۶ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) بنام شهرستان طبس به ثبت رسیده، گفت: بزودی اولین کارگاه تولید گیوه‌بافی در شهرستان راه‌اندازی خواهد شد.

وی یادآور شد: از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی و سرمایه‌گذارانی که قصد راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی و تولیدی گیوه بافی در سطح شهرستان را داشته باشند حمایت می‌کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس یادآور شد: صدور مجوز رایگان مجوز کارگاه‌های خانگی و تولیدی، پرداخت تسهیلات کم بهره مشاغل خانگی، معافیت‌های مالیاتی، امکان شرکت در نمایشگاه‌ها در سطوح مختلف، معرفی هنرمندان و فعالین، برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته برای ارتقا کیفیت تولیدات، دوره‌های بازاریابی و… از جمله حمایت‌های پیش‌بینی شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1419414

مهمترین اخبار ایران و جهان: