نیوز سیتی!
05 فروردین 1402 - 13:42

همدلی در مدیریت بازار/ اصناف و دولت پای کار بازار

تصمیمات پخته ستاد تنظیم بازار و اعتماد دولتمردان به بازاریان و اصناف و عملکرد مطلوب اصناف در این حوزه باعث شد بازاری آرام و بدون تنش در عید نوروز و ماه مبارک رمضان را تجربه کنیم.

خبرگزاری فارس- همدان؛ با نزدیک شدن نوروز یکی از عمده نگرانی‌های جامعه بازار شب عید بود، بازاری که از یک سو با افزایش قابل توجه قیمت‌ها مواجه بود و از سوی دیگر شیوه مدیریت و برخورد اصناف و مردم مهم جلوه می‌کرد. از همین رو تمام نگاه‌ها ابتدا به ستاد تنظیم بازار بود و اتاق اصناف که منتخبان جدید چگونه از عهده نخستین آزمون بزرگ خود برخواهند آمد؟

رصد بازار شب عید نشان می‌دهد با وجود مشکلات فراوان نسبت به سال‌های گذشته بازار آرام و بدون تنشی تجربه شد؛ تصمیمات مطلوب ستاد تنظیم بازار از یک سو و اعتمادی که مسئولان استان به اتاق اصناف و بازاریان و پاسخ شایسته اهالی بازار به این اعتماد نشان داد، همکاری نزدیک و بر مبنای اعتماد دولتیان و بخش خصوصی می‌تواند نتایج مطلوبی بر جای بگذارد.

استاندار همدان از همان ابتدا رئیس اتاق اصناف را به عنوان مشاور خود در حوزه اصناف و بازاریان برگزید و از این طریق مدیریتی جدید بر بازار را آغاز کرد که در دوران گذشته کمتر سابقه داشته است.

اعتماد به بازار و در راس آن اتاق اصناف به عنوان مهمترین تشکل بازاریان و عملکرد قابل قبول این تشکل باعث شد مشکلات مدیریتی این بار به گرانی و تورم دامن نزند و عاملی تسهیل کننده برای بهبود شرایط شود.

کالاهای مورد نیاز مردم به وفور در بازار وجود دارد و هیچ کمبودی که باعث نگرانی و دغدغه مردم باشد صورت نگرفت، مسأله مهم دیگر تلاقی عید نوروز و ماه مبارک رمضان بود که نیازمند تدبیری ویژه بود که بازار کالاهای اساسی با چالش مواجه نشود و این اتفاق رخ داد.

در مجموع همدلی میان اصناف و بازاریان از یک سو و همکاری دولت و بازار از سوی دیگر به خوبی در بازار شب عید و ماه مبارک رمضان باعث شد مشکلات ناشی از گرانی  کالاها کاهش یابد و چرخه مدیریت در کنار مردم قرار گیرد تا مشکلات کمتر ظهور و بروز داشته باشد.

یکی از مهمترین جلوه‌های این همکاری میوه شب عید بود که که هم بازار و هم دولت به موقع و بر اساس اصول محصول خود را عرضه کردند و در نتیجه آن کمترین نارضایتی‌ را به دنبال داشت. یکی از مهمترین اتفاقات روی داده نیز عدم افزایش نرخ شیرینی توسط قنادان بود که با وجود افزایش قیمت مواد اولیه دست به این اقدام زدند تا بتوانند کام مردم را در عید شیرین کنند.

بازار مرغ نیز که هر سال با فرا رسیدن عید و ماه مبارک رمضان با چالش مواجه می‌شد امسال با کمترین حاشیه روبه‌رو بود و علاوه بر تزریق این کالا در شب عید، پیش از آغاز ماه مبارک رمضان نیز با همکاری ستاد تنظیم بازار و اتاق اصناف در نقاط مرکزی شهر با قیمت مصوب عرضه و نیاز مردم تأمین شد.

مدیریت عرضه کالاها، نظارت دولت و همکاری و همدلی بازاریان باعث شد یکی از آرام‌ترین بازارهای عید و ماه مبارک رمضان، پشت سر گذاشته شود و نوید سالی را دهد که به یمن این همکاری اتفاقات و رویدادهای خجسته‌ای را در بازار شاهد باشیم.

پایان پیام/۸۹۰۴۰/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1109514

مهمترین اخبار ایران و جهان: