نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 17:10

تعهد ایجاد بیش از 20 هزار فرصت شغلی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تعهد استان برای ایجاد ۲۰ هزار و ۱۹ فرصت شغلی در سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی، گفت: ۳۵ دستگاه اجرایی مکلف هستند در شهرستان‌های مختلف گام‌های مورد نیاز را در راستای ایجاد اشتغال پایدار بردارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد محسن مولوی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در راستای تحقق شعار سال به دنبال جذب سرمایه‌گذار در چهارمحال و بختیاری است که موفق شد در سال گذشته سه صندوق بازنشستگی کشوری، شستا و صندوق روستائیان و عشایر را که حلقه مفقوده استان بودند، وارد استان کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری افزود: طی جلسات متعدد برگزار شده در سال گذشته هر سه صندوق در استان سرمایه‌گذاری کردند و صندوق بازنشستگی کشوری ۷ طرح را در استان کلنگ زد که ۴ طرح مربوط به رونمایی از طرح‌های دانش‌بنیان شرکت شیرخشک پگاه بود.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی ۳ طرح اقتصادی مجزا از جمله طرح تصفیه‌خانه روغن خوراکی، کارخانه کارتن‌سازی کلنگ‌زنی شد و پروژه دامپروری ۵ هزار راسی نیز در حال بررسی موقعیت فیزیکی است و در روزهای آینده کلنگ‌زنی می‌شود.

ایجاد ۶۰۰ شغل پایدار در چهارمحال و بختیاری

مولوی تصریح کرد: در مجموع برای اجرای این طرح‌ها ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و با شروع فعالیت ۶۰۰ شغل پایدار را در استان به وجود می‌آید.

وی اظهار داشت: دو پروژه خانه امید و مجتمع فرهنگی، رفاهی و ورزشی ویژه بازنشستگان نیز در استان کلنگ‌زنی شده است و طی ۶ الی ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

تعهد ایجاد بیش از ۲۰ هزار شغل در چهارمحال و بختیاری

مولوی با اشاره به تعهد استان برای ایجاد ۲۰ هزار و ۱۹ فرصت شغلی در سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی، گفت: ۳۵ دستگاه اجرایی مکلف هستند در شهرستان‌های مختلف گام‌های مورد نیاز را در راستای ایجاد اشتغال پایدار بردارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: مشاغلی که ایجاد می‌شود برعکس سنوات گذشته، در سامانه رصد اشتغال ثبت می‌شوند و در سه مرحله بر شغل ثبت‌شده نظارت می‌شود تا اگر اشتغالی نبوده یا انحرافی صورت گرفته است مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، ۲ هزار و ۱۰۰ نفر، ۹۱ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کردند، ادامه داد: ۸ هزار و ۳۲۲ مجوز اشتغال در سال گذشته صادر شد و شاهد رشد ۳ برابری صدور مجوز اشتغال خانگی نسبت به سال قبل را بودیم همچنین لازم به ذکر است پرونده اشتغال ۴۰۱ هنوز باز است و این عدد افزایش پیدا می‌کند.

۹۰ درصد دریافت‌کنندگان تسهیلات مشاغل خانگی بانوان هستند

مولوی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تسهیلات پرداخت شده در حوزه مشاغل خانگی مربوط به بانوان است، بیان کرد: ۶۲۰ رشته شغلی در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد و حضور بانوان در این عرصه می‌تواند به اقتصاد خانواده کمک کند.

وی در خصوص بیمه بیکاری تصریح کرد: طرح پرداخت حق بیمه بیکاران به بنگاه‌های اقتصادی ارائه شده است که طی آن هر کارفرمایی که یک فرد بیکار از سه دهک ابتدایی را جذب کند، اداره کار ۲۳ درصد سهم کارفرما برای بیمه را خود پرداخت می‌کند و این طرح جدیدی است که در حال حاضر در ۱۰ استان اجرا می‌شود.

مولوی اظهار داشت: در طرح کارورزی، هر محیط کاری که بتواند از نیروهای کاری که فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند استفاده کند و اجازه دهد این افراد ۳ ماه در محیط کار حضور پیدا کنند اداره کار هزینه حق آموزش را به کارفرما پرداخت می‌کند و در صورتی که همان فرد جذب محیط کار شود این اداره تا سقف دو سال حق بیمه فرد را پرداخت می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین اگر کارفرمایی این فارغ‌التحصیلان را جذب کند اداره کار به مدت یک سال، یک‌سوم یارانه دستمزد این افراد را نیز به کارفرما پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به پرداخت یک‌هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان اعتبار قرض‌الحسنه تبصره ۱۶ به استان در سال ۱۴۰۱، افزود: ۱۵ هزار نفر برای بهره‌مندی از این تسهیلات در استان ثبت‌نام کردند و ۱۸ بانک و ۱۳ دستگاه اجرایی درگیر این طرح هستند.

مولوی با بیان اینکه نظارت بر پرداخت تسهیلات تشدید می‌شود، ادامه داد: ۱۰۵ هزار کارگر در ۶ هزار و ۵۰۰ کارگاه استان مشغول به کار هستند و توسط اداره‌کار بیمه شده‌اند همچنین ۱۲ هزار و ۶۰۰ کارگر ساختمانی و فصلی بیمه‌پرداز نیز در استان وجود دارد.

خبری خوش برای کارگرانی که در صف بیمه مانده بودند

وی بیان کرد: بیش از ۷ هزار نفر از کارگران ساختمانی و فصلی در صف انتظار بیمه هستند که با توجه اصلاحی که در قانون در سال گذشته اتفاق افتاد محدودیت بیمه کارگران برداشته شد و در حال حاضر هر کارگری که مدرک فنی‌حرفه‌ای داشته باشد و اشتغال وی احراز شود می‌تواند از خدمات بیمه استفاده کند.

مولوی با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران تصریح کرد: سال گذشته ۳ هزار پرونده شکایت کارگری، کارفرمایی در استان ثبت شد و برای رسیدگی به حقوق کارگران بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ بازرسی موردی از محیط‌های کارگری صورت گرفت.

وجود ۴۰۰ پرونده مشاغل سخت و زیان‌آور در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اظهار داشت: ۷۰۰ پرونده مشاغل سخت و زیان‌آور در استان به ثبت رسیده است که ۴۰۰ مورد آن تایید شد و این افراد به ازای هر سال کار ۶ ماه به سوابق کاری‌شان اضافه می‌شود و زودتر از موعد بازنشسته می‌شوند.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۷۴ شرکت تعاونی و ۲ مرکز نوآوری تعاون در سال گذشته، گفت: اقتصاد روستا بسیار حائز اهمیت است لذا در تلاش هستیم با راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی در حوزه کشاورزی و گردشگری مشکلات روستا را حل کنیم.

مولوی ادامه داد: لازم به ذکر است در حال حاضر ۳ هزار و ۲۱۹ شرکت تعاونی به جز شرکت‌های سهام عدالت در استان وجود دارد و ۳۴ هزار نفر عضو این شرکت‌ها هستند.

وی با اشاره به لزوم افزایش سرانه ورزشی کارگران، بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان ۳ مصوبه برای احداث استخر شنای کارگران در شهرکرد، فارسان و باباحیدر تصویب شد و ۲۰ میلیارد تومان نیز به این امر تخصیص داده شد.

مولوی با اشاره به تامین اعتبار ۱۵ میلیاردی برای استخر باباحیدر، تصریح کرد: در سفر وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به استان نیز ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار جدید به این پروژه‌ها تزریق شد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه جامعه کارگری استان در سال گذشته ۱۱ مدال کشوری در حوزه‌های مختلف ورزشی کسب کردند، اظهار داشت: کلنگ‌زنی زمین چمن در مجموعه ورزشی بروجن با اعتبار ۶ میلیارد تومان، مجموعه ورزشی لردگان با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان از دیگر مجموعه‌های ورزشی هستند که به زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

اجرای ۴۰ برنامه محوری به مناسب هفته کار و کارگر در استان

وی با اشاره به در پیش بودن هفته کار، گفت: ۴۰ برنامه محوری از جمله تکریم مقام کارگر، تجدید میثاق با شهدای کارگری، برگزاری نشست‌های تخصصی، برگزاری همایش تجلیل از کارگران نمونه، برگزاری میز خدمت و دیدار با خانواده شهدای کارگری از جمله برنامه‌های این اداره در هفته کار و کارگر است.

مولوی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان ۱۰.۶ درصد است، افزود: طی بررسی‌های صورت گرفته در چهار فصل نرخ بیکاری استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۷ درصد کاهش داشته است.

۱۵۴۵ نفر در استان بیمه بیکاری دریافت کردند

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت شده است، ادامه داد: یک هزار و ۵۴۵ نفر در استان که بر اثر تعدیل نیرو کارگاه یا تعطیلی بیکار شده بودند از این بیمه بهره‌مند شدند.

مولوی در خصوص بیمه حادثه‌دیدگان مینی‌بوس نقنه- دهاقان نیز بیان کرد: اداره کار از ساعات اولیه این حادثه وارد کار شد و طی جلسات مستمری که برگزار شد بخشی از حقوق مستمری‌بگیران پرداخت شد و فقط دو مورد از افراد بودند که از لحاظ قانونی بیمه به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت که باز این دو مورد نیز در حال پیگیری است تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود تحت پوشش قرار گیرند.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1167558

مهمترین اخبار ایران و جهان: