نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 12:19

جوجه آوری پرندگان بومی و مهاجر در تالاب کانی‌برازان مهاباد

ارومیه - رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: صدها قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی بومی و مهاجر در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان زادآوری کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاروق سلیمانی در این زمینه افزود: جوجه آوری پرندگان آبزی تالاب بین المللی کانی برازان آغاز و جوجه‌های بسیاری از پرندگان این تالاب از جمله خوتکا و چنگر سر از تخم بیرون آورده‌اند.

وی اضافه کرد: برخی از پرندگان آبزی مانند خانواده مرغابی از جمله اردک سرحنایی، مرمری، تاج دار و بلوطی در میان نیزارها که از امنیت بیشتری برخوردار است، لانه سازی و تخم گذاری کردند و طی روزهای آتی به همراه جوجه‌های خود از لانه خارج می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: پرندگان نادری مانند اردک سرسفید که از گونه‌های در خطر انقراض محسوب می‌شود نیز دیده شده که به دلیل شرایط مناسب از جمله امنیت و تغذیه در این تالاب لانه سازی کرده است.

سلیمانی گفت: کارشناسان این اداره در سرشماری زمستانی پرندگان تالاب کانی برازان این شهرستان در مجموع حضور بیش از ۳۰ هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی را در این تالاب بین‌المللی ثبت کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد یادآور شد: پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله خوتکا، غاز خاکستری، پلیکان، انواع مرغابی سرسبز و حنایی، تاجدار، فیلوکس، فلامینگو، کشیم بزرگ و گردن سرخ و کوچک، تنجه، آن قوت، خروس کولی، انواع آبچلیک، کاکایی ارمنی و سرسیاه و پرستوی دریایی در تالاب «کانی برازان» هستند.

تالاب بین المللی «کانی‌برازان» مهاباد که نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می‌شود با وسعتی افزون بر یک هزار هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی «کانی‌برازان»، تالاب‌های دائمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1208214

مهمترین اخبار ایران و جهان: