نیوز سیتی!
07 آذر 1402 - 19:17

گسترش روابط عربستان با ارمنستان در راستای منافع ایران

کارشناس سیاست خارجی با بیان تلاش عربستان برای حضور فعال در آسیای میانه و جنوب قفقاز گفت: رابطه عربستان با روسیه و چین و ارتقای روابط با کشورهای آسیای میانه نشان می‌دهد این کشور درصدد است با برقراری رابطه با این کشورها ازجمله ارمنستان اختلافات با جمهوری آذربایجان را حل کند و نقش میانجی‌گری داشته‌ باشد.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد، ایروان و ریاض روابط دیپلماتیک رسمی برقرار کردند. ️ارمنستان آخرین کشوری است که عربستان با آن روابط دیپلماتیک برقرار کرده است. سعودی‌ها برای چندین دهه از برقراری روابط دیپلماتیک با ارمنستان به دلیل درگیری با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ خودداری کرده بود.

طبق اعلام وزارت امور خارجه ارمنستان، سفیران ارمنستان و عربستان در امارات متحده عربی پروتکل مربوطه را امضا کردند. در این سند بر تمایل دو کشور برای برقراری روابط صمیمانه در زمینه‌های مختلف تأکید شده است.

حسن هانی‌زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره آغاز برقراری ارتباطات دیپلماتیک میان‌ عربستان و ارمنستان و زوایای عادی سازی روابط میان دو کشور به «راهبرد معاصر» گفت: در ماه‌های گذشته شاهد تحرکات سران سعودی برای ایجاد تنوع در سیاست خارجی بودیم، زیرا سعودی‌ها خواستار این هستند نقش محوری در رخدادهای منطقه‌ای از جمله مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان ایفا کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه سعودی‌ها در حال حاضر زیر فشار آمریکا برای برقراری رابطه با تل آویو قرار دارند، به دلیل جنگ میان‌ محور مقاومت و رژیم صهیونیستی بعد از عملیات «طوفان الاقصی» عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی کنار گذاشته شده‌ است، به همین دلیل عربستان سعی می‌کند نقش فرادستی در منطقه آسیای میانه ایفا کند.

کارشناس سیاست خارجی یادآور شد: رابطه عربستان با روسیه و چین و ارتقای روابط با کشورهای آسیای میانه نشان می‌دهد این کشور درصدد است با برقراری رابطه با این کشورها از جمله ارمنستان اختلافات با جمهوری آذربایجان را حل کند و نقش میانجی‌گری داشته‌ باشد.

هانی‌زاده گفت: عربستان خواهان برقراری ارتباطات دیپلماتیک با ارمنستان است و هرچند ایروان نقش راهبردی برای عربستان ندارد، اما سعودی‌ها می‌توانند با حضور خود در ارمنستان نقش کلیدی در روند مناسبات و حل مشکلات میان باکو و ایروان ایفا کنند.

هانی‌زاده معتقد است: آنچه به آغاز روابط دیپلماتیک میان عربستان و ارمنستان منجر شده، بیشتر ناظر به توسعه ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری عربستان در ارمنستان است،  بنابراین بخش قابل توجهی از مناسبات میان دو کشور ناظر به تعاملات اقتصادی است تا سیاسی.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تاریخی و جغرافیایی کشوری با حضور فعال در منطقه است، لذا هر اتفاقی که میان آذربایجان و ارمنستان به دلیل داشتن مرز مشترک با ایران رخ دهد، طبعاً بازتاب آن برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است.

هانی‌زاده با بیان اینکه توسعه روابط عربستان و ارمنستان نمی‌تواند به کمرنگ شدن نقش ایران در منطقه منجر شود، گفت: موضوع مهم برای ایران ایجاد آرامش و ثبات در جنوب قفقاز، باز گذاشتن مرز زنگزور و ارتباط زمینی ایران با کشورهای آسیای میانه و جنوب قفقاز است و مهم‌ترین راهبردهای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌روند تا منطقه دستخوش تغییرات جغرافیایی نشود.

کارشناس سیاست خارجی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند مناسبات خود را با جمهوری آذربایجان و ارمنستان حفظ کند، ضمن اینکه مانع از این نخواهد شد عربستان با ارمنستان به عنوان کشوری مسیحی ارتباط برقرار کند، زیرا کاهش تنش‌های منطقه‌ای به نفع همه کشورها ازجمله ایران است .

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1587758

مهمترین اخبار ایران و جهان: