نیوز سیتی!
14 بهمن 1402 - 16:31

طوفان الاقصی بحران برج‌های تجاری خالی در تل‌آویو را تشدید کرد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که به دنبال عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه فضای قابل توجهی از برج‌های تجاری و اداری در تل‌آویو و سایر شهرهای بزرگ در سرزمین‌های اشغالی خالی از سکنه شده است.

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس:«برج‌های اداری که قبلا در تل‌آویو و رامات‌گان(شهری در شمال شرقی تل آویو) پر رونق بودند، اکنون بار تشدید بحران ناشی از جنگ را به دوش می‌کشند»؛ این را روزنامه اقتصادی عبری زبان گلوبز در گزارشی آورده است.

گزارش تحقیقی این  روزنامه حاکی است، فضاهای اداری معروفی که تا قبل از جنگ مورد تقاضای زیادی از خریداران و مستاجران قرار داشت، اکنون ده‌ها هزار متر مربع آن خالی از سکنه شده و نگران‌کننده‌تر این است که در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار  مربع اضافی هم وجود دارد که در دست ساخت است.

بر اساس این گزارش، برج‌های اداری در شهرهای بزرگ رژیم صهیونیستی تا دو سال پیش کاملا پر بودند و شرکت‌ها به سختی فضا و واحدی را در آنجا برای خود دست و پا می‌کردند اما اکنون، کل طبقات در برج‌های برجسته‌ای مانند مرکز عزرائیلی و در امتداد خیابان ییگال آلون متروکه شده‌اند که نشانه‌ای از رکود بزرگ در بازار این رژیم است.

 

گزارش مرکز تحقیقات جغرافیایی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که حدود ۸۰ هزار متر مربع از فضای اداری در تل آویو و رامات گان هنوز خالی است؛ در حالی که جکی موکمل، مدیر عامل سابق شرکتCBRA رژیم صهیونیستی، تخمین می‌زند که میزان واقعی حداقل پنج برابر بیشتر است و به ۱.۷ میلیون متر مربع در شهرهای نتانیا و حولون و حدود یک چهارم برج‌های تل آویو می‌رسد.

طوفان الاقصی بحران را تشدید کرد
گلوبز با اشاره به اینکه تحولاتی اساسی منجر به کاهش تقاضا برای دفاتر اداری در اسرائیل شده است، گفت، مهم ترین دلیل، تثبیت اصل دورکاری بوده  که از زمان شیوع همه‌گیری کرونا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رواج یافته و این روند به دنبال عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه بیشتر شده است.
نظرسنجی گلوبز نشان می‌دهد که واحدهای زیادی در برج‌های اداری معتبر و معروف در تل آویو و رامات گان خالی است. بسیاری از دفاتر به دلیل  دورکاری کارمندان نیمه خالی به نظر می‌رسند و شرکت‌ها به دلیل تعهدی که در قبال قراردادهای اجاره دارند واحدهای استیجاری را به صاحبان املاک پس نداده‌اند  کما اینکه رویدادهای اخیر در پرتو جنگ تلاش بسیاری از مردم برای افزایش سرمایه گذاری را متوقف کرده و منتظرند ببیند اوضاع به کجا می‌رسد؛ در حالی که این گزارش حاکی از کاهش ۳۰ درصدی قیمت اجاره در برخی دفاتر است.

 

روزنامه گلوبز در گزارش قبلی خود سال ۲۰۲۳ را بدترین سال برای بازار املاک در اسرائیل از زمان انتفاضه دوم فلسطین در سال ۲۰۰۰ دانست.
این روزنامه اسرائیلی متخصص در اقتصاد افزود که داده‌ها ادعای توسعه دهندگان املاک و مستغلات در اسرائیل مبنی بر بهبودی اوضاع بازار املاک این رژیم را رد می‌کند، علیرغم اینکه آخرین گزارش اقتصاددانان ارشد مالی حاکی از بهبودی این بازار در نوامبر گذشته نسبت به اکتبر گذشته است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1659258

مهمترین اخبار ایران و جهان: