نیوز سیتی!
29 آذر 1401 - 00:22

مشارکت کمتر از 12 درصدی در انتخابات پارلمانی تونس

هیئت انتخابات تونس خبر داد که در این دور از انتخابات پارلمانی این کشور، کمتر از 12 درصد از مردم تونس در انتخابات شرکت کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، هیئت انتخابات تونس شامگاه امروز دوشنبه خبر داد که میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور، کمتر از ۱۲% است.

شبکه خبری العربیه به نقل از این هیئت گزارش داد، تعداد واجدان شرایط رأی که در دور نخست انتخابات شرکت کردند، فراتر از یک میلیون نفر است.

این نهاد تونسی در عین حال گفت که تخلفاتی نیز در روند رأی‌گیری به ثبت رسیده است و اقدامات حقوقی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

کمیته عالی مستقل انتخابات تونس، شامگاه شنبه گذشته اما میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور را ۸.۸ درصد اعلام کرد. مشارکتی که پیام واضحی به حکومت «قیس سعید» دارد و کمترین میزان مشارکت در انتخابات از سال ۲۰۱۱ به این سو محسوب می‌شود.د.

 «فاروق ابو عسکر» رئیس کمیته عالی مستقل انتخابات تونس هم گفت که در ۱۰۰ حوزه انتخابی از میان ۱۶۱ حوزه، هیچ کدام از نامزدها نتوانستند ۵۰ درصد آراء را به دست آورند و از این رو انتخابات در این حوزه‌ها به دور دوم کشیده شد.

این میزان مشارکت در شرایطی اتفاق افتاد که احزاب مخالف «قیس سعید» رئیس جمهور این کشور در اعتراض به اقدامات او، خواستار تحریم انتخابات شده بودند. 

قیس سعید در مرداد ۱۴۰۰ پارلمان را منحل و نخست‌وزیر را برکنار کرد و تمامی امور را خود به دست گرفت و قانون اساسی را تعلیق کرد. همچنین شورای عالی قضایی تونس که نهادی مستقل محسوب می‌شود نیز منحل شده است. مخالفان این اقدامات او را کودتای سیاسی نامیده‌اند.

از سوی دیگر پس از اعلام میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی، حزب «النهضه» تونس به رهبری «راشد الغنوشی» در صفحه فیس‌بوک خود از مردم بابت تحریم گسترده انتخابات تقدیر کرد و نوشت: «ملت نمی‌خواهد، ملت تحریم می‌کند، کودتا باید سرنگون شود».

حزب «جبهه الخلاص الوطنی» نیز اعلام کرد که ۹۲ درصد مردم تونس انتخابات پارلمانی را تحریم کردند و این نشان دهنده این است که مردم «قیس سعید» را نمی‌خواهند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 920914

مهمترین اخبار ایران و جهان: