نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 13:56

آنکارا: پیوستن سوئد به ناتو یک رویای محال است

سخنگوی مجلس ترکیه با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز سوئد در هتک‌ حرمت قرآن، هشدار داد که در صورت تداوم این روند، پیوستن استکهلم به ناتو، یک خیال خام باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نعمان کورتولموش، سخنگوی مجلس ترکیه می‌گوید که اگر سوئد همچنان به اقدامات تحریک‌آمیز ادامه داده و برای تحویل مظنونین تروریستی به آنکار بی‌میل باشد، باید رویای پیوستن به ناتو را فراموش کند.

کورتولموش در گفت‌وگو با نشریه ملیت ترکیه اظهار کرد: سوزاندن قرآن در سوئد، اقدامی به شدت تحریک‌آمیز، ضداسلامی و غیرانسانی بود.

وی اضافه کرد که سوئد مدعی دمکراتیک بودن است و در این کشور عقاید و نظرات مختلف، محترم شمرده می‌شود اما ثابت شده که این ادعا «غیر واقعی» است. اینکه آنکارا درخواست عضویت فنلاند در ناتو را پذیرفته، بدین معنا نیست که همان اتفاق برای پیشنهاد سوئد خواهد افتاد.

استکهلم و هلسینکی پارسال به سیاست‌ چندین دهه‌ای خود مبنی بر بی‌طرفی پایان داده و با اشاره به نگرانی‌ها ناشی از جنگ اوکراین، درخواست رسمی خود برای پیوستن به این ائتلاف نظانمی تحت رهبری آمریکا را مطرح کردند. فنلاند در آوریل به سی‌ویکمین عضو ناتو بدل شد اما ترکیه درخواست سوئد را رد کرد. تایید تمام اعضای ناتو برای پیوستن عضو جدید به این ائتلاف، الزامی است.

آنکارا استکهلم را به عدم تمایل برای تحویل و استرداد اعضای گروهک تروریستی «پ.ک.ک»(حزب کارگران کردستان) و سایر گروه‌های وابسته به آن، متهم کرده است.

سخنگوی پارلمان ترکیه اضافه کرد: سوئد به اقدامات تحریک‌آمیز وارد شده و در عین حال، خواستار تایید پیوستنش به ناتو است. عذرخواهی می‌کنیم اما ترکیه کشوری است که پای حرفش می‌ماند. ما به حرف‌ها و وعده‌های‌مان عمل می‌کنیم و از دیگران هم می‌خواهیم به وعده‌هایشان پایبند بمانند. درباره سوئد که به قول‌هایش عمل نمی‌کند، باید گفت که توقع عضویت در ناتو، تنها یک رویای محال است.

با این حال، کورتولموش توضیح داد که ترکیه «قویا با پیوستن استکهلم به ناتو مخالف نیست اما برای این منظور، سوئد باید به تعهدات و تکالیفش عمل کند.»

وی افزود: این کشور باید از اقدامات تحریک‌آمیز اجتناب کرده و سرکردگان سازمان‌های تروریستی ضدترکیه را مسترد کند.

سوزاندن و هتک حرمت قرآن سیل محکومیت و اعتراضات کشورهای مسلمان سراسر جهان را به‌همراه داشت به طوری‌که معترضان در عراق به سفارت سوئد در بغداد حمله کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پاسخ به پرسشی درباره این حادثه و هتک حرمت قرآن گفت که این اقدام «توهین‌آمیز و ناخوشایند است اما لزوما غیرقانونی نیست!»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1327871

مهمترین اخبار ایران و جهان: