نیوز سیتی!
06 آذر 1402 - 00:18

فرانس‌پرس: هراس غرب از گسترش جنگ در صورت فشار علیه ایران

خبرگزاری فرانسه نوشت: ایران، برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده و از همکاری با آژانس کاسته اما، قدرت‌های غربی از ترس تشدید تنش‌ها در منطقه، تمایلی به سخت‌گیری ندارند.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - فرانس‌پرس در گزارشی نوشت: «غنی‌سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی به سطح تسلیحاتی نزدیک شده. همچنین، حذف شماری از بازرسان و امتناع از نصب مجدد تجهیزات نظارتی، چالش‌های تازه‌ای را برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند.

قدرت‌های غربی در هراس از تشدید تنش‌های خاورمیانه، در شرایطی که جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را به‌پیش می‌برد، تمایلی به سخت‌گیری ندارند.

یک دیپلمات ارشد می‌گوید: وضعیت بسیار تیره و تار است، اما واقعیت این است که هیچ علاقه‌ای برای تحریک جمهوری اسلامی به واکنش در شرایط جنگ در خاورمیانه وجود ندارد.

شکست برجام در سال ۲۰۱۸ و به‌دنبال آن، پیشبرد برنامه هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی، وضعیت را پیچیده‌تر کرده است.

در بحبوحه تشدید تنش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، به نظر می‌رسد هدف از رویکرد محتاطانه قدرت‌های غربی، جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای و سرریز شدن احتمالی درگیری‌ها است.

از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر و حمله اسرائیل به غزه، نگرانی‌هایی در مورد یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر به‌وجود آمده است».

در همین حال "یورونیوز" هم، ضمن طرح این سؤال که چرا قدرت‌های غربی در مقابل تهران منفعل هستند؟ نوشت: "ممنوعیت فعالیت شماری از بازرسان، فعال نبودن دوربین‌های نظارتی در مراکز هسته‌ای و افزایش ذخایر اورانیوم، سه موضوع مهم در پرونده ایران در آژانس است.

با وجود این، قدرت‌های غربی از ترس تشدید تنش‌ها از اقدام عملی در برابر آن خودداری می‌کنند.

یک دیپلمات بلندپایه می گوید: غم‌انگیز است، اما واقعیت این است که اکنون هیچ‌ کس نمی‌خواهد ایران را به واکنش در برابر جنگ اسرائیل و حماس وادار کند.

کلسی داونپورت، کارشناس انجمن کنترل تسلیحات گفت: «اکراه شورای حکام آژانس قابل درک است. این موردی است که ژئوپلیتیک بر موضوع منع گسترش تسلیحات غلبه می‌کند.» غرب از گسترش جنگ غزه به اسرائیل و لبنان، نگران است".

اذعان خبرگزاری فرانسه و یورونیوز به هراس قدرت‌های غربی از گسترش جنگ، در حالی است که برخی محافل مرعوب یا مأمور غرب، همواره روایتی خلاف واقعیات ارائه کرده و با لحنی غرب‌هراسانه مدعی شده اند که باید مراقب دام غرب برای کشاندن ایران به میدان جنگ بود.

این محافل در گذشته نیز در حالی مدعی بودند می‌خواهند سایه جنگ را از سر کشور دور کنند که بیشترین تهدید و ناامنی و تخریب و تحریم و ترور، در دوره مدیریت آنها رخ داد و اگر درایت نظام در برخورد قاطع با تهدید‌های فزاینده نبود، امروز به جای گرفتاری دشمنان، باید کشور ما گرفتار جنگ و ناامنی می‌شد.

اما حالا رسانه‌های غربی اذعان می‌کنند که دولت‌های متبوع آنها، نگران باز کردن جبهه‌ای جدید هستند.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1585671

مهمترین اخبار ایران و جهان: