نیوز سیتی!
06 آبان 1402 - 14:33

کرمانشاه ۵۵ خانه محیط زیست دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: ۵۵ خانه محیط زیست در استان داریم که بزرگ‌ترین خانه محیط زیست در دانشگاه رازی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، احد جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: محیط زیست به عنوان حقوق عامه و یکی از مسائل زیست اصلی همه زیستمندان است، لذا مورد توجه و اهمیت است.

وی با اشاره به غنی بودن حیات وحش استان،  ادامه داد: ۴۸ گونه پستاندار، ۱۷۶ گونه پرنده، ۳۴ گونه دوزیست و خزنده، ۳۳ گونه انواع ماهیان در استان شناسایی شده که خیلی‌ها مانند مانند آهوی ایرانی در پناهگاه قراویز منحصرفرد استان هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: ۱۰ منطقه در استان تحت مدیریت داریم که به دلیل داشتن گونه‌های گیاهی و جانوری،حیات وحش استان بسیار غنی است.

وی به قابلیت‌های زیستی و منظر زیست بومی تالاب هشیلان اشاره‌ای داشت و افزود: از زمان آغاز این طرح ۱۰ سال می‌گذرد، که امسال اعتباراتی از سوی سازمان و استان داشتیم در حال حاضر پیمانکار پای کار است و در صورت تامین و تخصیص اعتبار این سایت پرنده‌نگری به بهره‌برداری خواهد رسید.

جلیلیان خاطرنشان کرد: سایت پرنده‌نگاری تالاب هشیلان مکان مناسبی برای کارهای آموزشی، مطالعاتی، پژوهشی و همچنین گردشگری است و که می‌توان برای مشاهده مسیر مهاجرت پرندگان و پرندگان آبزی و کنار آبزی از این سایت استفاده کنند.

وی با اشاره به ایجاد پایگاه اطفاء حریق غرب کشور به مرکزیت کرمانشاه، گفت: این پایگاه در منطقه حفاظت شده بیستون(چالابه) در دست احداث است.

جلیلیان، از پیگیری برای ارتقاء منطقه «نان‌ویژه» پاوه به علت گونه‌های گیاهی و جانوری به منطقه حفاظت شده خبر داد و گفت: از هم‌استانی‌ها انتظار داریم که با توجه به فصل زمستان با حیات وحش مهربان‌تر باشند و به همیاران محیط زیست که در حال تلاش شبانه‌روز برای حفظ گونه‌های هستند، همکاری کنند.

وی با اشاره به وجود ۵۵ خانه محیط زیست در استان، گفت: خانه‌های محیط زیست در راستای توسعه سواد زیست محیطی مردمی کردن فرهنگ محیط زیست تولید ایده‌های جدید خود مردم پای کار آمدند و در سطح استان خانه‌های محیط زیست داریم که بزرگ‌ترین خانه محیط زیست در دانشگاه رازی است.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1553027

مهمترین اخبار ایران و جهان: