نیوز سیتی!
08 آذر 1402 - 09:43

بازرس کل کردستان: عملکرد بانک‌های خصوصی کردستان در پرداخت تسهیلات مسکن صفر است

مدیرکل بازرسی کردستان گفت: بانک‌های خصوصی در کردستان تنها به فکر جمع‌آوری منابع هستند و هیچ عملکردی در پرداخت تسهیلات مسکن ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عیسی هواسی صبح امروز در جلسه شورای مسکن استان کردستان در سالن شهدای گمنام استانداری اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های جدی ما در استان کردستان در حوزه اجرای نهضت مسکن ملی، تهیه زمین و تعیین تسهیلات است که اینها در گرو برنامه‌ریزی مناسب است.

مدیرکل بازرسی استان کردستان افزود: برای ساخت‌وساز مسکن در کردستان مشکل تامین مصالح وجود ندارد بلکه مشکل از پرداخت تسهیلات بانکی است که باید به این موضوع ورود کرد.
هواسی اعلام کرد: عمده اعتراضات در حوزه مسکن ملی مربوط به تسهیلات بانکیی است لذا بانک‌های عامل باید در خصوص میزان پرداخت تسهیلات شفاف‌سازی کنند.
وی با طرح این سوال که چرا وضعیت ساخت مسکن ملی در خود مالکی‌ها بهتر است، گفت: قانون‌گذار در ماده 4 قانون جهش ملی مسکن تکلیف کرده که 20 درصد از تسهیلات مسکن باید توسط بانک ها پرداخت شده باشد چرا تا کنون این مهم انجام نگرفته است؟
مدیرکل بازرسی کردستان تصریح کرد: بالاترین میزان عملکرد در پرداخت تسهیلات، 2 درصد است لذا عدم تحقق تکلیف بانک‌ها باید آسیب‌شناسی و تصمیم‌گیری شود.
وی افزود: اگر بانک‌ها به وظیفه قانونی خود عمل نکنند، باید اداره‌کل امور مالیاتی 20 درصد آنها را جریمه کند اما این هم سوال است، چرا این اداره‌کل هم به این موضوع عمل نکرده است.
هواسی تصریح کرد: انتظار داریم معاون امور اقتصادی استاندار کردستان روی عملکرد بانک‌های خصوصی بیشتر تمرکز کند چون بانک‌های خصوصی در کردستان تنها به فکر جمع‌آوری منابع هستند و هیچ تعهدی در خصوص پرداخت تسهیلات ندارند. 
به گفته وی، بانک‌های خصوصی حتی در حوزه قانون جوانی جمعیت هم هیچ اقدامی نداشته‌اند این عدم تحقق تکالیف باید از سوی متولیان امر در دولت پیگیری و نظارت شود.
مدیرکل بازرسی کردستان اذعان کرد: برخی از بانک‌ها اعلام کرده‌اند بعد از انجام 30 درصد پروژه تسهیلات پرداخت می‌کنند در حالیکه قانونگذار تعیین کرده مشارکت بانک باید از همان نقطه اول اجرای پروژه باشد.
هواسی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات متناسب با منابع در بین بانک‌ها توزیع شود و مجموعه دولت این موضوع را پیگیری کنند چرا که در صورت سهل‌انگاری، ترک فعل اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1588127

مهمترین اخبار ایران و جهان: