نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 09:31

ظرفیت‌های بغداد برای ایجاد ثبات در منطقه

کشور عراق ارتباطات رسمی و دیپلماتیکی‌ با آمریکا دارد، می‌تواند از جایگاه ویژه خود استفاده کرده و برای توقف جنایات اسرائیل، نقش‌آفرینی کند.

فارس پلاس؛ سیدرضا صدرالحسینی در یادداشتی نوشت: با نگاهی به جغرافیای سیاسی عراق و سابقه تمدنی و قدرت نظامی این کشور در سال‌های گذشته و همچنین میزان انرژی موجود در این کشور و با توجه به جمعیت عراق می‌توان گفت که این کشور یکی از مهم‌ترین کشورهای عربی منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود.

در واقع با توجه به سوابق تمدنی و وسعت خاک و شرایط موجود در عراق می‌توانیم این کشور را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای عربی و یکی از بازیگران اصلی در حوزه‌های مختلف قلمداد کنیم و نباید فراموش کرد که این کشور در سال‌های اخیر فعالیت قابل توجهی برای نقش‌آفرینی بیشتر در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از خود نشان داده است. نباید فراموش کرد که عراق، نقش مؤثری در ازسرگیری روابط میان تهران و ریاض داشت و بغداد در زمینه رساندن پیام‌های سعودی به ایران و میانجیگری بین دو کشور مهم منطقه یعنی ایران و عربستان و ایجاد رابطه مجدد سیاسی بین این دو کشور نقش بی‌بدیلی داشت. پس از این نقش‌آفرینی، شاهد گسترش فعالیت دیپلماتیک عراق برای همگرایی با کشورهای دیگر منطقه از جمله مصر، اردن و قطر در حوزه مسائل اقتصادی بودیم و همه اینها نشان‌دهنده نقش مهمی است که عراق در منطقه دارد و این نقش رو به گسترش است. البته باید توجه داشت که ملت و دولت عراق به‌عنوان یکی از کشورهای مؤثر در حوزه مقاومت نیز شناخته می‌شوند و این جایگاه ویژه عراق باعث شده این کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران و صلح‌آفرینان شرایط کنونی در غزه مطرح باشد. در دیدار دیروز محمد شیاع‌ السودانی، نخست‌وزیر عراق با مقام معظم رهبری نیز معظم‌له به همین نکته اشاره کردند و فرمودند که جایگاه و نقش عراق می‌تواند در موضوع مهم همگرایی کشورهای عربی و اسلامی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی بسیار مؤثر واقع شود. به فرموده رهبر معظم انقلاب، این همگرایی می‌تواند آمریکا را به‌عنوان مهم‌ترین شریک جنایات رژیم صهیونیستی، وادار به توقف بمباران مردم بی‌دفاع و مظلوم غزه کند. افزون بر این با توجه به این‌که کشور عراق ارتباطات رسمی و دیپلماتیکی‌ با آمریکا دارد، می‌تواند از جایگاه ویژه خود استفاده کرده و برای توقف جنایات اسرائیل، نقش‌آفرینی کند.  در واقع رهبر معظم انقلاب با تاکید بر این نکته که آمریکایی‌ها نقشی بی‌بدیل و مشارکتی جدی در کشتار مردم غزه دارند ‌از نخست وزیر عراق خواستند برای توقف کشتار مردم غزه همه اقدامات ممکن را در جهان عرب و اسلام ‌انجام دهند. آقای سودانی، نخست‌وزیر عراق هم در این دیدار نسبت به این موضوع واکنش مثبت نشان داده و ضمن قدردانی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به این نکته اشاره کرد که همه کشورهای عربی باید نقش مؤثری در توفف جنایات رژیم صهیونیستی داشته باشند و عراق نیز به وظیفه دینی و عربی خویش واقف بوده و اقدامات لازم را در این خصوص انجام خواهد داد. 

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564027

مهمترین اخبار ایران و جهان: