نیوز سیتی!
21 دی 1402 - 10:05

سطح آموزه‌های دینی جامعه نیاز به عمق‌بخشی دارد

بانوی راه‌یافته به مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه به کمرنگ بودن معارف دینی در زندگی روزمره مردم در عین آگاهی از این معارف اشاره کرد و گفت: عموم مردم، اطلاعاتی در عرصه معارف و آموزه‌های دینی دارند که البته به نظر من کافی و کامل نیست و ازاین‌جهت شاهد جاری بودن این معارف در زندگی‌ها نیستیم، چراکه هر کس نسبت به این امور اشراف کامل و همه‌جانبه داشته باشد، آن را تمام و کمال قبول می‌کند و به کار می‌بندد.

زهرا زارع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به حضور 16 ساله خود در مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در این مدت حضور، در بخش‌های معارفی و آوایی شرکت کرده‌ام؛ البته در مسابقات دیگر نیز حضور یافتم و در برخی حائز رتبه شدم.

این بانوی مرودشتی ادامه داد: بنده علاوه بر خانه‌داری، تقریباً 7 سال متوالی در برخی مؤسسات قرآنی شهرستان مرودشت، مربی حفظ قرآن هستم و در کنار تربیت 3 فرزند، بخشی از زمان خود را به قرآن اختصاص داده‌ام و باید بگویم هر آنچه در زندگی دارم، از برکت قرآن است.

وی افزود: از کودکی و نوجوانی با قرآن مأنوس بودم و هنوز خاطرات خوب مسابقات قرآنی دانش‌آموزی دوران ابتدایی و راهنمایی را، به‌ویژه مراحل پنج‌گانه و استانی که به مناطق و شهرهای دیگر استان می‌رفتیم، به یاد دارم.

وی در ادامه درباره گسترش معارف و فرهنگ قرآن در بین مردم گفت: راهکارهای زیادی در این زمینه وجود دارد؛ دریکی دو دهه اخیر، کارها و تلاش‌های خوبی در این عرصه انجام شده و می‌شود که نتایج و بازخوردهای آن دید، البته اگر بتوان بهتر برنامه‌ریزی کرد، قطعاً نتایج مطلوب‌تری نیز حاصل می‌شود.

وی افزود: یکی از راهکارهای گسترش معارف و فرهنگ قرآنی در بین مردم و در جامعه، بیان تفسیرهای کوتاه، قطره‌ای و نکته‌ای با زبانی ساده و قابل‌فهم برای همه سنین و اقشار در مجالس، محافل، میان برنامه‌های صداوسیما و همچنین کانال‌ها و صفحات پربازدید در فضای مجازی است؛ ضمن آن‌که تدوین کتب درسی قرآن و هدیه‌های آسمانی با متن‌ها و داستان‌های جذاب، قراردادن پیام‌های قرآنی مربوط به موضوع آن درس، تکرار و تمرین ترجمه لغات پرتکرار قرآنی از دیگر راهکارهاست که این مورد اهتمام و توجه بیشتر معلمان را می‌طلبد.

وی ادامه داد: راهکار دیگر می‌تواند تهیه و نمایش برنامه‌هایی مانند «محفل» و «حسینیه معلی» و معرفی چهره‌ها، ستاره‌ها، نوابغ قرآنی و اسلامی با آیتم‌های متنوع و جذاب برای بینندگان است؛ همچنان‌ که علاقه‌مند کردن همه اقشار به‌ویژه کودکان و تشویق آن‌ها به حفظ سوره‌هایی از قرآن و قدردانی فوری و زودهنگام از آن‌ها با اهدای هدایا و جوایز مادی و معنوی متناسب در محله‌ها، مدارس، مساجد، پایگاه‌های بسیج، هیئات، جمع‌های خانوادگی و مانند آن، راهکار دیگری است که نباید از آن غفلت کرد.

وی در ادامه به اهمیت ترویج معارف احادیث و روایات به‌ویژه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: در شهرهایی از کشورمان، نهج‌البلاغه خوانی با ترجمه در برخی مساجد و حسینیه‌ها بعد از برپایی نماز جماعت در حال اجراست که امیدواریم رواج بیشتری یابد.

وی افزود: در این عرصه اگر بخواهیم جنبه عمومی‌تری را در نظر بگیریم، می‌توان کلمات قصار و عبارات کوتاه و پرمغز نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را با ترجمه صحیح و درعین‌حال ساده و روان، روی بیلبوردها به‌صورت مستمر در معرض دید عموم مردم قرارداد.

وی در ادامه به کمرنگ بودن معارف دینی در زندگی روزمره مردم در عین آگاهی از این معارف اشاره کرد و گفت: عموم مردم، اطلاعاتی در عرصه معارف و آموزه‌های دینی دارند که البته به نظر من کافی و کامل نیست و ازاین‌جهت شاهد جاری بودن این معارف در زندگی‌ها نیستیم، چراکه هر کس نسبت به این امور اشراف کامل و همه‌جانبه داشته باشد، آن را تمام و کمال قبول می‌کند و به کار می‌بندد.

وی افزود: از این روز لازم است تا از راه‌های گوناگون اعم از مطالعه، تولید محتوا و...، سطح اطلاعات عمومی مردم از معارف اسلامی را بالا و بالاتر برد تا شاهد ظهور و بروز بیشتر آن در جامعه باشیم.

وی همچنین رونق بیشتر مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه را مورد توجه قرارداد و گفت: اطلاع‌رسانی بیشتر و دعوت از عموم مردم برای شرکت در مسابقات، اضافه کردن رشته‌های معارفی مخصوص کودکان و نوجوانان با منابع و حجم متفاوت از بزرگ‌سالان و همچنین رشته‌هایی در موضوعاتی مانند مهدویت، می‌تواند نقش مؤثری در رونق این مسابقات شود.

وی در ادامه به نقش خانواده، اماکن متبرکه و مساجد، نظام آموزشی، رسانه و یا سازمان‌های فرهنگی و تبلیغی در راستای گرایش افراد به معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و گفت: هدف همه این عناصر یکی است؛ اما هریک، جایگاه، رسالت و نقش خاص خود را دارند، در مجموع اگر همگی سعی کنیم در هر جا و هر پست و مقامی که هستیم، به سهم خود قدمی در این زمینه برداریم، بسیاری از کمبودها و کاستی‌ها مرتفع می‌شود.

پایان پیام/ 78036

منبع: فارس
شناسه خبر: 1634052

مهمترین اخبار ایران و جهان: