نیوز سیتی!
29 دی 1402 - 12:33

سفیر ایران: «تهران» آماده نقش‌آفرینی فعال در چارچوب سازمان شانگهای است

سفیر کشورمان در نشستی در «دوشنبه» گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت فعال در تحقق پروژه‌های اقتصادی در چارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «علیرضا حقیقیان» سفیر کشورمان در تاجیکستان در نشستی تحت عنوان «از طریق گسترش گفت‌وگوی فرهنگ‌ها، به تحکیم دوستی و همکاری در خانواده سازمان همکاری‌های شانگهای دست می‌یابیم» با حضور مقامات سیاسی تاجیک، دبیرکل سازمان شانگهای (به صورت آنلاین) و سفرای کشورهای عضو، ناظر و شریک گفت‌وگو برگزار شد، شرکت کرد.

وی با اشاره به نقش تاریخی و تمدنی ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با تمدن چندهزار ساله خود، محل تلاقی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده و به تعامل و تفاهم میان مردم نقاط مختلف همواره تأکید داشته است. 

حقیقیان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ایران دارای سنت‌های غنی، ادبیات، شعر و هنر است که زیبایی و عمق فرهنگ را منعکس می‌کند. ایران بر مبادلات آموزشی و دانشگاهی و ایجاد بورسیه‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی مشترک در سازمان همکاری‌های شانگهای برای تشویق دانشجویان و دانش‌پژوهشان تأکید داشته و آماده همکاری در این عرصه‌ها می‌باشد.

وی با تأکید بر آمادگی ایران برای مشارکت گسترده با این سازمان، گفت: با توجه به اینکه همکاری‌های اقتصادی مسیر دیگری برای تبادل فرهنگ‌ها می‌باشد، ایران با اقتصاد پویا و موقعیت راهبردی خود مشتاق مشارکت در پروژه‌های اقتصادی در چارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای است.

حقیقیان با بیان اینکه «ایران با برخورداری از میراث غنی و  تنوع اقوام و فرهنگ‌ها، می‌تواند به گسترش دوستی و هماهنگی در این سازمان کمک کند»، اظهار داشت: با تقویت تبادل فرهنگی، ترویج تنوع زبانی، حمایت از تلاش‌های هنری و سرمایه‌گذاری در آموزش و همکاری اقتصادی می‌توانیم آینده‌ای را بسازیم که مردم منطقه با هم در زندگی مسالمت‌آمیز و درک متقابل رشد کنند.

شایان ذکر است که مرکز دوستی و همکاری سازمان همکاری‌های شانگهای در تاجیکستان در سه سال پیش ایجاد شده و با برگزاری اقدامات مختلف، از جمله همایش‌ها و میزگردهای تخصصی توانسته است به تعمیق تعاملات میان کشورهای عضو کمک کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1642552

مهمترین اخبار ایران و جهان: