نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 09:48

نبود استخر در شهر ۶٠هزار نفری دهدشت/ شنا در رودخانه های خروشان

یاسوج _ نبود استخر در شهر ۶٠ هزار نفری دهدشت مردم را برای شنا، راهی شهرهای اطراف و یا رودخانه های خورشان می کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ حمیده تابش نژاد: شاید برای خیلی‌ها تعجب آور باشد که یکی از سه شهر پر جمعیت کهگیلویه و بویراحمد فاقد استخر شنای فعال است.

موضوعی که بارها از تریبون‌های مختلف شهرستان و حتی امام جمعه و فرماندار مطرح شده، اما راه به جایی نبرده است.

شهری که استخر شنا ندارد

دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است و این شهر به عنوان سومین شهر پر جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود.

«بلادشاپور یا قریه الشهر» نامی است که با تاریخ دهدشت کنونی پیوند خرده و نماد این قدمت بافت تاریخی بلادشاپور است.

نبود استخر در شهر ۶٠هزار نفری  دهدشت/ شنا در رودخانه های خروشان

سرزمینی که روزی دروازه تجارت جنوبگان بوده، در نسخه امروزی اش با ضعف‌های متعدد زیرساختی دست و پنجه نرم می‌کند.

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۵۷ هزار و ۳۶ نفر شامل ۱۴ هزار و ۹ خانوار بوده که اکنون بر پایه آمارهای غیر رسمی به فراتر از ۶٠ هزار نفر رسیده است.

اما موضوع قابل تأمل ضعف زیرساخت‌های ورزشی شهر دهدشت است.

مشکل سازی برای ورزش‌های آبی

در بخش ورزش‌های آبی که جوانان مستعد و توانمندی در این شهر فعالیت دارند، نبود زیرساخت‌ها کار را بر این ورزشکاران دشوار کرده است.

همچنین سایر اقشار مردم در نبود استخر ناچار به مسافرت به شهرهای اطراف می‌شوند.

در بخش دیگر نسخه‌های با تاکید بر آب درمانی با تکیه بر آب گرم یکی از مواردی است که افراد بیمار را ناچار به سفر به شهر سوق و سایر شهرها می‌کند.

موضوعی که خطرات جاده‌ای را نیز در پی داشته و تاکنون حوادثی نیز در این راستا رقم خورده است.

صرف تمام موارد ذکر شده در بحث زیرساختی ضعف مدیریت در استخر دهدشت مشهود بوده که تنها ظرفیت زیرساختی ورزش آبی یک شهر ۶٠ هزار نفری به تعطیلی کشانده شود.

آغازی بر پایان فعالیت استخر

اوایل کرونا بود که ضعف زیرساختی و پروتکل‌های بهداشتی تنها استخر شهر دهدشت را به تعطیلی کشاند.

این مسئله آغازی بر پایان فعالیت استخر دهدشت شد و با عادی شدن شرایط و وضعیت آبی کرونا نیز تلاش‌ها برای وارد مدار سازی استخر راه به جایی نبرد.

از سویی طی سه سال گذشته نیز، فرسودگی زیرساختی بر استخر شنای شهر دهدشت سایه افکند و شبکه‌های لوله کشی و تأسیسات را دچار مشکل کرد.

پیگیری‌ها در ابعاد مختلف تاکنون اثر بخش نشده و شهر دهدشت از کمترین‌های زیرساختی در بحث ورزش‌های آبی نیز محروم مانده است.

ضعفی که امروز بر زیرساخت‌های ورزشی این منطقه حاکم شده در ۳۶ ماه گذشته با عادی انگاری مسئولین راه احیایی بر خود ندیده تا مردمان این دیار از حداقل‌های ورزش آبی نیز محروم شوند.

نبود استخر در شهر ۶٠هزار نفری  دهدشت/ شنا در رودخانه های خروشان

این ضعف در جایی چالش برانگیز می‌شود که برخی از جوانان رودخانه‌های اطراف را برای شنا انتخاب کرده و سایه خطرات و آسیب‌ها در کمبودهای زیرساختی محسوس‌تر نمود پیدا می‌کند.

سومین شهر پر جمعیت کهگیلویه و بویراحمد این روزها در انتظار اراده متولیان بوده تا شاید گره‌ی از مشکلات استخر شنای دهدشت باز شود.

واگذاری در دستور کار است

در این راستا رئیس ورزش و جوانان کهگیلویه گفت: رها شدن استخر در گذشته، ما را به سمت واگذاری برده است.

ناصر رمضانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عدم فعالیت استخر شنای دهدشت افزود: بعد از رها شدن استخر، تصمیم به واگذاری گرفتیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر استخر دارای ماده ۲۷ است و پس از تاییدیه برنامه و بودجه و سازمان بازرسی و ارائه طرح توجیهی از سوی اداره کل ورزش و جوانان، این پروژه به مناقصه خواهد رفت.

رمضانی خاطر نشان کرد: طبق برنامه هفته آینده این مناقصه در روزنامه منتشر خواهد شد تا به آگاهی مردم برسد.

رئیس ورزش و جوانان شهرستان کهگیلویه تاکید کرد: بعد از این آگهی شخصیت‌های حقیقی، حقوقی، عامه مردم و هیئت‌های ورزشی می‌توانند در مزایده شرکت کنند.

در حالی که روزهای گرم تابستان یکی پس از دیگری از راه می‌رسد، نبود استخر در دهدشت دلهره مادرانی شده که فرزندانشان تن به آب‌های رودخانه‌ای می‌زنند و در اوج خطرسازی و مرگ آفرینی این شرایط، استخر شهر دهدشت همچنان در تعطیلی به سر می‌برد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1420896

مهمترین اخبار ایران و جهان: