نیوز سیتی!
14 اردیبهشت 1402 - 18:59

عدالت آموزشی در کنکور وجود ندارد

بندرعباس - نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: عدالت آموزشی در کنکور وجود ندارد، چون توزیع منابع و امکانات عادلانه نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده عصر پنجشنبه در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد، با ذکر این نکته که همواره خود را عضو خانواده دانشگاهیان می‌دانم، اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید متناسب با فرصت‌های منطقه‌ای مستقر و توسعه یابند و ظرفیت‌های محلی در توسعه رشته‌ها و دانشگاه‌ها باید همواره مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دریایی و صنعتی کم‌نظیر هرمزگان در سطح کشور، عنوان کرد: تقویت دانشکده علوم و فنون دریایی و گسترش رشته‌های پردیس دانشگاه امیرکبیر در هرمزگان متناسب با رشته‌های مرتبط با دریا و صنعت در دستور کار وزارت‌خانه علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، تحقق عدالت آموزشی در کنکور را یکی از دغدغه‌های جدی خود دانست و تصریح کرد: روند موجود کنکور ناعادلانه محسوب می‌شود؛ چراکه منابع و امکانات آموزشی در میان استان‌ها به صورت ناعادلانه توزیع شده است و قرار دادن این مناطق در یک مسابقه برابر، ناعادلانه محسوب می‌شود. در صورت ادامه‌دار شدن این روند، متأسفانه همواره فاصله آموزشی و در نتیجه آن فاصله توسعه‌ای میان استان‌های کشور حفظ خواهد شد.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده، با بیان این نکته که نباید به‌گونه‌ای باشد که جوان بشاگردی، در اوج محرومیت با جوان اصفهانی و تهران که امکانات آموزشی بیشتری از دولت دریافت کرده‌اند رقابت کند، افزود: برای حل این چالش باید تقویت سیستم آموزش و پرورش استان‌های کمتر برخوردار در دستور کار دولت باشد و تا زمان تحقق این امر نیز سهمیه‌هایی برای مناطق محروم در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به خلاء جدی دانشگاه‌ها در ارائه آموزش‌های مهارتی، خاطرنشان کرد: سهم آموزش‌های مهارتی در مقایسه با سایر بخش‌ها بسیار کم است به همین جهت، تقویت بعد مهارتی دانشگاه‌ها باید در دستور کار وزارت علوم قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان، با اشاره به اهمیت ارتباط دانشگاه و صنعت بر تقویت بعد مهارتی دانشگاه‌ها، تشریح کرد: باید ارتباط دانشگاه‌ها با صنایع در ارزیابی دانشگاه‌های کشور لحاظ شود یعنی یک ساز و کار عملیاتی و اجرایی معنا دار برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت طراحی و اجرا شود.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر چالش اصلی عدم آشنایی دانشگاه با چالش‌های صنایع و عدم آگاهی صنایع نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه‌ها است که تقویت تعاملات و استقرار دفاتر در جوار یکدیگر می‌تواند گره‌گشا باشد.

وی با ذکر این نکته که هرمزگان در آینده نقش مهمی در کریدورهای ملی و بین‌المللی ایفا می‌کند، عنوان کرد: ایجاد و تجهیز آزمایشگاه دانشگاه جامع هرمزگان علاوه بر خلق سرمایه و افزایش ضریب اطمینان فعالیت‌ها استانی، می‌تواند به سایر نقاط کشور نیز خدمات ارائه کند و اقدامات آزمایشگاهی مربوط به صادرات و واردات محصولات مختلف را بر عهده داشته باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1188596

مهمترین اخبار ایران و جهان: