نیوز سیتی!
20 بهمن 1401 - 18:18

عشایر در امنیت غذایی نقش دارند/۳۵ درصد صنایع دستی در اختیار عشایر

ساری- معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت زدایی سپاه پاسداران با اشاره به نقش مهم عشایر در تامین امنیت غذایی گفت: توجه به عشایر از راه های کارامدی نظام اسلامی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سیدضیاء الدین حزنی عصر پنجشنبه در همایش تجلیل از شبانان و گله داران استان با بیان اینکه عشایر قشر تولیدکننده و بابرکت در کشور به شمار می‌رود، گفت: مسئولان موظف به رسیدگی به امور عشایر هستند.

وی با اظهار اینکه عشایر کشور در ۲۹ استان به جز کردستان وشهر تهران پراکنده هستند، گفت: فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان بیشترین سهم و قزوین و قم کمترین سهم را از جمعیت عشایری دارا هستند.

وی با عنوان اینکه موفق شدیم در برخی استان‌های کشور از جمله مازندران همایش تجلیل از شبانه داران را برپا کنیم، گفت: هفت هزار و ۲۰۰ نفر از عشایر و گله داران در این همایش‌ها تقدیر شدند.

سردار حزنی از عشایر به عنوان رکن اصلی امنیت پایدار در کشور ذکر کرد و گفت: باید امنیت غذایی کشور تقویت شود و لازم است به حرف‌ها و مشکلات عشایر گوش کنیم.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی با تاکید بر حفظ اشتغال جامعه عشایری افزود: یکی از راه‌های اثبات کارآمدی نظام اسلامی توجه به عشایر است و برپایی همایش‌ها از جمله راه‌های نشان دادن عمق محبت سپاه به عشایر است.

وی یادآور شد: بیشترین دام سبک در خراسان رضوی و کمترین دام در قم وجود دارد و باید نسبت به افزایش آمارهای دامی اقدام کنیم و بخش عمده‌ای از گوشت و لبنیات کشور توسط عشایر تأمین می‌شود.

سردار حزنی با بیان اینکه عشایر در تأمین امنیت غذایی نقش مهمی دارند، گفت: از بین رفتن دام‌ها به اقتصاد کشور لطمه می‌زند و بیکاری را افزایش می‌دهد.

وی گفت: عشایر با داشتن ۳۰ درصد دام سبک، چهار درصد دام سنگین و داشتن ۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۲۰ هکتار باغ نقش مهمی در تأمین مواد پروتئینی و غیره دارند.

سردار حزنی افزود: ۳۵ درصد صنایع دستی کشور در دست عشایر کشور است و باید به آن توجه شود.

وی از دستگاه‌هایی نظیر محیط زیست و منابع طبیعی خواست تا توجه بیشتری به وضعیت عشایر در استان مازندران داشته باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1030252

مهمترین اخبار ایران و جهان: