نیوز سیتی!
06 اسفند 1401 - 19:05

فروش گونه‌های حیات وحش در بازار نوروزی استان مرکزی ممنوع شد

اراک- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: خرید و فروش تمام گونه‌های مختلف جانوری حیات وحش در بازار نوروزی استان مرکزی ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس جودکی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تجربیات سال‌های گذشته، برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو اقدام به خرید و فروش گونه‌های مختلف جانوری نظیر مارمولک‌ها، مارها، لاک پشت‌ها و یا سمندرها در اماکن عمومی می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: این امر خلاف قوانین و مقررات محیط زیست است و علاوه بر تشکیل پرونده قضائی، ضرر و زیان ناشی از زنده‌گیری جانوران وحشی از آنها اخذ می‌شود، همچنین خرید و فروش گونه‌های غیربومی بدون مجوز سازمان محیط زیست نیز تخلف محسوب می‌شود و در مراجع قضائی قابل پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۳۳ مورد صید و شکار غیر مجاز و ۵۵ قبضه اسلحه (مجاز و غیرمجاز) توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست استان کشف و ضبط شده است، تاکید کرد: گشت و نظارت مستمر توسط مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان از مراکز خرید و فروش ماهی قرمز و پرنده فروشی‌ها در این ایام با جدیت پیگیری می‌شود.

جودکی از عموم مردم درخواست کرد که از خرید جانوران وحشی که عمدتاً گونه‌های در معرض خطر انقراض یا مهاجم محسوب می‌شوند، اجتناب کرده و به هیچ عنوان نسبت به رهاسازی این حیوانات در طبیعت اقدام نکنند و در صورت مشاهده عرضه و فروش آن‌ها، موارد را با استفاده از سامانه ۱۵۴۰ اطلاع‌رسانی کنند.

استان مرکزی در جایگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی قرار گرفته و ۳۶۳ گونه جانوری و۱۳۳۶ گونه گیاهی در سطح استان وجود دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1056952

مهمترین اخبار ایران و جهان: