نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 13:46

کمک به اقتصاد دانش‌بنیان یک تعهد اجتماعی است

استاندار زنجان فعالیت در حوزه جهش تولید دانش‌بنیان را یک تعهد اجتماعی دانست و گفت: نباید به این مسئله به عنوان یک قانون فرادستی و دولتی نگاه شود و اگر احساس تعهد به کشور داریم باید تاثیرگذار بوده و به تنظیم اقتصادی کشور از اقتصاد مریض وابسته به نفت به سمت اقتصادی که آورده‌های متنوعی دارد حرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محسن افشارچی، استاندار زنجان پیش از ظهر امروز در جلسه شرایط پذیرش طرح‌های منطبق با مفاد آئین‌نامه اجرایی بند «ب» و «ت» ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در اداره امور مالیاتی استان برگزار شد، GDP کشور را در سال گذشته ۳۶۰ میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: امکان چندبرابر شدن این مبلغ در صورت تدبیر وجود دارد که تحقق آن نیازمند وقوع اتفاق در لایه‌های میانی مدیریت کشور با توجه به وابسته بودن آن اقتصاد کشور به نفت است، چرا که این اتفاق در بین مدیران  ارشد دولتی روی داده است.
استاندار زنجان با تاکید بر تاثیرگذار بودن عملکرد برخی دستگاه‌های دولتی به مانند امور مالیاتی نسبت دستگاه‌های دیگر افزود: جهت‌گیری امور مالیاتی،  عقربه حرکتی چرخه کلان اقتصادی استان را تکان می‌دهد.
وی به توجه دولت به نقش مالیات در اداره کشور و برنامه‌ریزی برای افزایش آن از طریق حذف معافیت‌های مالیاتی در سال‌های آینده اشاره و تصریح کرد: یکی از راه‌کار بهره‌مندی از مالیات در استفاده از ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌‌بنیان در امور مالیاتی است که می‌تواند به آورده استان کمک کند.
افشارچی با تاکید بر تلاش استان برای افزایش آورده استان با روش‌های مختلف از جمله فراهم کردن زیرساخت‌های فعالیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: در این راستا صندوق پژوهش  فناوری فعال شده و در حال پرداخت وام به فعالان و همچنین زمین در ورودی شهر به میزان 5 هکتار است، ضمن اینکه دانشگاه علوم پایه هم باید تکلیف زمین 3 هکتاری خود را مشخص کند.
استاندار زنجان از برنامه‌ریزی برای حمایت از فعالیت شرکت‌ها در حوزه هوش مصنوعی از طریق در اختیار قرار دادن سکو به عنوان چهارمین دانشگاه در سطح کشور خبر داد و گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان‌ یکی از راه‌‌کارهای کمک به اقتصاد کشور از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم و یا برون سپاری انجام کار است.
وی فعالیت در حوزه جهش تولید دانش‌بنیان را یک تعهد اجتماعی دانست و ادامه داد: نباید به این مسئله به عنوان یک قانون فرادستی و دولتی نگاه شود و اگر احساس تعهد به کشور داریم باید تاثیرگذار بوده و به تنظیم اقتصادی کشور از اقتصاد مریض وابسته به نفت به سمت اقتصادی آورده‌های متنوعی دارند حرکت کرد.
افشارچی استقرار در پارک علم و فناوری، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان، دادن سفارش کار به شرکت‌های دانش‌بنیان را روش‌های کار در این حوزه عنوان و تاکید کرد: برخی از مواقع نیاز و اجبار موجب تغییر در مسیر حرکت خواهد شد که در این رابطه یکی از دلایل ارزش افزوده تولید در کشور ما، در اختیار داشتن منابع انرژی ارزان است که به سمت اصلاح در حرکت هستیم که در آب روی داده و در سایر منابع هم روی خواهد داد.
استاندار زنجان توجه به زنجیره تولید را مهم دانست و ادامه داد: باید برای تولید و فروش صنایع مهندسی‌محور حرکت کرد که ارزش افزوده بالایی هم نسبت به خروجی صنعت دارد بنابراین سرما‌یه‌گذاری در این محور از طریق قانون جهش تولید دانش‌بنیان محقق می‌شود.
پایان پیام/73004

منبع: فارس
شناسه خبر: 1594720

مهمترین اخبار ایران و جهان: