نیوز سیتی!
23 فروردین 1402 - 01:34

مردم استان سمنان در ماتم اول مظلوم عالم/ شب قدر و تقرب به سوی خدا

سمنان- آئین احیای شب بیست و یکم ماه رمضان و لیالی قدر و همچنین سالروز شهادت مولای متقیان امام علی(ع)، با حضور پرشور مردم متدین استان سمنان برگزار شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: آئین سوگواری دومین شب از لیالی قدر، همزمان با شب بیست و یکم ماه رمضان و مقارن با سالروز شهادت امام علی (ع) نخستین امام شیعیان، با حضور مردم عزادار و متدین استان سمنان در تکایا، حسینیه‌ها، مهدیه‌ها، امامزادگان و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی برگزار شد.

عزاداری مردم استان سمنان امشب، همزمان با شب سالروز شهادت مولای متقیان علی (ع) به اوج رسید و مردم با برپایی مراسم خاص شب بیست و یکم ماه رمضان، در سوگ مولایشان، عزاداری و مرثیه سرایی کردند. مراسم ویژه‌ای امشب با حضور مردم روزه دار استان سمنان در مساجد در حال برگزاری است و بسیاری از مردم منازل خود را نیز محل برپایی مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان، کرده‌اند.

شب زنده‌داری حتی در محل کار

امشب همه جا سوگوار مولا (ع) است و موکب‌های عزاداری در مقابل مساجد و همچنین میادین شهر برپا شده است. بلندگوها مرثیه سرایی را در رثای مولا پخش می‌کنند و دود اسپند موکب‌های صلواتی همراه با چای و خرما، از مردم و حضار در مراسم عزاداری، پذیرایی می‌کند.

مساجد در حیاط و رواق و حتی مقابل درب‌هایشان به دلیل کرونا، بخش‌هایی را آماده کرده‌اند تا مردم در فضای باز بنشینند و مراسم ویژه شب احیای بیست و یکم ماه رمضان را به جای بیاورند. مراسم ویژه‌ای همچنین در برخی نقاط شهر و محل تجمع مردم مانند گلزار شهدای گمنام یا در برخی پارک‌های اصلی شهر نیز در حال برگزاری است و موکت‌های بزرگی برای نشستن مردم برپا شده است.

امشب اما کسانی هم هستند که در محل کارشان حضور دارند و به واسطه نوع خدمتی که به جامعه می‌دهند، مجبور هستند تا در محل کار، مراسم ویژه احیای بیست و یکم ماه رمضان و سوگواری مولای شأن را انجام دهند. مأموران ایستگاه آتش نشانی، صدای تلویزیون را بلند کرده‌اند تا به دعا گوش دهند هر کدامشان کتاب دعایی در دست دارد و قرآنی را مقابل خودش قرار داده است. شش نفر هستند و دو صف سه تایی را تشکیل داده‌اند و از یک سو آماده تا در صورت نیاز، به کمک بشتابند.

دل‌های شکسته و پناه آورده

شرایط برای اورژانس و بیمارستان‌ها هم مشابه است. مقابل بیمارستان یک آمبولانس قرار دارد که درونش راننده و تکنسین اورژانس قرآن می‌خوانند و همزمان رادیو نیز، زمزمه ادعیه دارد. داخل آمبولانس نور سفید رنگی دیده می‌شود آن سو تر یک مرد دیگر هم نشسته است در قسمتی که بیمار را نگهداری می‌کنند، او هم تسبیحی بلند در دست دارد و دعایی زمزمه می‌کند.

بیمارستان‌ها هم امشب حال و هوای دیگری دارند بیماران در بخش‌ها هستند و پرستاران آنها را یاری می‌کنند تا بتوانند مراسم امشب را به جای بیاورند. اکثراً تلویزیون‌ها را روشن کرده و صدایشان را زیاد کرده‌اند تا بیماران و همراهان بتوانند ادعیه مرتبط با امشب را زمزمه کرده و سوگواری مولایشان را از تلویزیون گوش فرا دهند. در حیاط بیمارستان هم موکت بزرگی را پهن کرده‌اند تا همراهان بیماران بتوانند دقایقی را کنار هم مراسم ویژه این روز را به جای بیاورند.

هر کسی اینجا با چشمان اشک بار امیدی دارد و آرزویی؛ در نگاه کسی، آرزوی دوباره دیدن لبخند مادر نهفته است و در دل دیگری آرزوی سلامتی فرزندی که تصادف کرده و از روز سه شنبه هفته قبل در آی سی یو نگهداری می‌شود. چشمان مادر اشک بار است برادر و پدر هم هستند دایی محمد هم آمده است. مادر از ظهر سه شنبه است که بیمارستان را خانه خود کرده و نمی‌رود می‌گوید می‌خواهم وقتی محمدم چشم باز کرد باشم. پریشب محمد لحظه‌ای به هوش آمده اما باز گویا رفته است. معلوم نیست محمد الان کجا است اما در دل مادرش مشخصاً امشب غوغایی است.

حال مساعدی برای مصاحبه ندارند دایی‌اش می‌گوید که در جاده زمین خورده و بعد تصادف کرده‌اند آن هم با موتور هیچکدام هم کلاه کاسکت نداشته‌اند و محمد در کما است به همراه دوستش که پایش شکسته است. از مردم می‌خواهد که دعا کنند همین...

مردم استان سمنان در ماتم اول مظلوم عالم/ شب قدر و تقرب به سوی خدا

هر کسی حاجتی دارد

مثل خانواده محمد اینجا زیاد هستند از پدری که بیماری قلبی دارد تا مادری که قند دارد و حالا دو روز است بیمارستان بستری است و دو دخترش، مهدیه و عهدیه برای مادر امشب اینجا در موکتی که برپا است قرآن می‌خوانند. آرزوی سلامتی و نگاه دوباره دارند.

امشب اما اعمالی هم دارد. حجت الاسلام محمد حسین پور، کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه تلاوت قرآن حتی چند آیه و صلوات مکرر بر محمد و آل او از جمله مسائلی است که در این روز بسیار تاکید شده است، گفت: اقامه ۱۰۰ رکعت نماز، غسل و احیا معروف‌ترین اعمال این شب هستند.

وی با بیان اینکه دعای اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ … یکی دیگر از اعمال شب بیست و یکم ماه رمضان است، ابراز کرد: زیارت امام حسین (ع)، دعای جوشن کبیر، بر سر گذاردن قرآن کریم، زیارت امیرالمومنین (ع) شب زنده داری و نماز شب همچنین نماز که هر رکعت بعد از حمد و توحید ۷۰ استغفرالله بگویند از دیگر اعمال این شب است.

استغفار در شب بیست و یکم ماه رمضان

این کارشناس مسائل مذهبی همچنین با بیان اینکه استغفار به نظر من می‌تواند مهمترین و آسان‌ترین اقدامی باشد که هر مسلمان در این شب می‌تواند انجام دهد، ابراز کرد: استغفار و طلب بخشش کردن در این شب بسیار می‌تواند برای ما مؤثر باشد چرا که امشب شب برآورده شدن حاجات است همچنین اگر کسی بتواند نماز ۱۰۰ رکعتی که با نماز معمولی مشابه است فقط هر بار بعد از حمد ۱۰ توحید دارد، بخواند می‌تواند بسیار ثواب داشته باشد.

نکته قابل توجه اما در کلام حجت الاسلام محمد تقی قادری محمدی کارشناس مسائل مذهبی است که در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: اگر کسی خواندن ادعیه متبرکه این شب مانند زیارت امام حسین (ع) یا جوشن کبیر و … برایش دشوار است می‌تواند با استفاده از رادیو و تلویزیون تنها این دعا را گوش بدهد از سوی دیگر امروز در تلفن‌های همراه بسیار از برنامه‌ها هستند که قرآن خوانی و ادعیه دارند که حتی به صورت تحدیر یا همان تندخوانی هستند و وقتی را هم از کسی نمی‌گیرد بهترین کار این است که مردم از این امکان‌ها استفاده کرده و آن را تنها گوش فرا دهند.

قادری محمدی با بیان اینکه خواندن نماز ساده حتی دو رکعتی به نیت ثواب، به نیت درگذشتگان یا هدیه به امام علی (ع) و خواندن قرآن حتی چند خط می‌تواند در این شب بسیار مفید باشد، ابراز کرد: این شب‌های قدر و شب شهادت مولا در واقع یک بستر مناسب برای ثواب بیشتر است برای روح انسان است که تازه شود در نتیجه هر چه انسان در این شب کند، در واقع برای خودش نفع بیشتری برده است.

تاکید بر صلوات و دعا برای فرج دیگر موضوعی است که در شب احیای بیست و یکم بسیار بر آن تاکید شده است شبی که مردم متدین و روزه دار استان سمنان به خوبی قدردان آن هستند و می‌دانند که چطور گوشه چشمی از مولایشان در این شب‌های زیبا بخواهند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1142248

مهمترین اخبار ایران و جهان: