نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 13:44

هزار میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان های هرمزگان نیاز است

بندرعباس - رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان بودجه برای احداث بیمارستان های نیمه تمام استان هرمزگان مورد نیاز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامعلی جاودان بیان داشت: تب دنگی به وسیله پشه آئدس یکی از دغدغه هایی است که در تلاشیم مردم استان درگیر آن نشوند در حالی که در برخی از کشورهای همسایه سرایت کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ سال از ایجاد شبکه بهداشت می گذرد و در حذف بیماری هایی همچون سرخک، مالاریا و فلج اطفال بسیار موثر بوده است، خاطرنشان کرد: شبکه بهداشت به عنوان یک اقدام تحسین بر انگیز بین المللی معرفی شده است و ۱۶ سالی است که خدمات پزشکی روستایی راه اندازی شده و در کنار آن پزشک خانواده نیز در حال اجراست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه در پایگاه های سلامت شهری افرادی تحت عنوان مراقب سلامت حضور دارند، عنوان کرد: این مراقبین سلامت در محلات حضور دارند و برای گروه های مختلف تشکیل پرونده و رسیدگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر تامین اعتبار شود در مرحله بعد پزشکان خصوصی هم به عنوان همکار دانشگاه علوم پزشکی وارد این چرخه می شوند، اظهار کرد: اگر فرد نیاز به پزشک یا بیمارستان داشته باشد به مطب پزشک یا بیمارستان معرف می شود و اگر خیلی حاد باشد به پزشک متخصص معرفی می شود.

جاودان با بیان اینکه ایجاد این چرخه باعث افزایش آگاهی سلامتی افراد می شود و در هزینه های درمان صرفه جویی می شود، تصریح کرد: در بسیاری از موارد افراد شاید نیاز به تصویربرداری خاصی نداشته باشند و از ایجاد هزینه اضافی پرهیز می شود.

وی ادامه داد: پزشک خانواده فرآیندی است که در صورت تامین اعتبار اگر تمامی چرخه در نظر گرفته شده اش، اجرا شود به طور حتم سبب افزایش سلامت جامعه می شود.

جاودان با بیان اینکه در حوزه بهداشت در سال گذشته بیش از ۲۷ میلیون خدمت را انجام داده اند، تصریح کرد: در حوزه درمان ۲۹ میلیون خدمت و در حوزه دارو ۱۰ میلیون خدمت به آحاد مختلف جامعه ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه به صورت استاندارد سهمیه توزیع دارو در کشور وابسته به جمعیت استان نسبت به کشور است، افزود: جمعیت استان هرمزگان یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و به طور مثال در اسفندماه ۳۰۰ هزار بطری سرم به استان هرمزگان داده شد و بازهم می گویند کمبود است که عجیب به نظر می رسد که چرا این حجم مصرف از سرم در استان هرمزگان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه تیم بنده برای نظارت بر استان هرمزگان به این گستردگی دچار مشکل می شود، تصریح کرد: یک نوع شیر خشک در استان دچار کمبود شده بود که در حال برطرف شدن است.

وی بیان کرد: دستگاه ام آر آی در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس نصب شده است و هلیوم آن تزریق شده و در مراحل پایانی قرار دارد و بزودی به بهره برداری می رسد اما زمان آن قابل پیش بینی نیست.

جاودان با اشاره به اینکه در شهر بندرعباس در تمامی مراکز جامع سلامت خدمات دندانپزشکی ارائه می شود، عنوان کرد: خدمات سطح بندی دارد و هزینه ها متفاوت است و چون سازمان های بیمه گر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی نیستند، نمی توان کلیه خدمات را رایگان یا با نرخ پایین ارائه داد.

جاودان با اشاره به اینکه جراح عمومی بیمارستان میناب به عنوان جراح نمونه کشوری برگزیده شد، خاطرنشان کرد: تعداد تخت های بیمارستانی هرمزگان محدود است و اگر چهار بیمارستان در حال ساخت استان هرمزگان آماده شود، ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی به مجموع تخت های بیمارستانی استان اضافه می شود.

وی ادامه داد: ۸۰۰ تا ۱,۰۰۰ میلیارد تومان بودجه و ۳ هزار نفر پرسنل برای بهره برداری از بیمارستان های کودکان، ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس و ۱۶۰ تختخوابی میناب نیاز است.

جاودان با اشاره به اینکه سرانه پرستاری هرمزگان یک سوم استاندارد کشوری است، عنوان کرد: مهاجرت یکی از مولفه های کمبود پرستار است چون پرستاران طرح خود را می گذرانند و پس از آن دیگر خودشان انتخاب می کنند بمانند یا به استان یا کشور دیگری بروند.

وی با بیان اینکه دستمزد پایین پزشکان در مراکز سلامت و درمانی دولتی شاید سبب بی انگیزگی و تصمیم به مهاجرتشان می شود، اظهار کرد: بنگاه های اقتصادی هرمزگان همواره پای کار بوده و در بحث کمک به توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان تلاش کرده اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1171848

مهمترین اخبار ایران و جهان: