نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 10:47

طعم قدرت زیر دندان ماکرون؛ واکنش تند آقای رئیس جمهور به یک قانون!

رئیس جمهور فرانسه با رد پیشنهاد محدود کردن دوران ریاست جمهوری به تنها هفت سال، اعمال محدودیت زمانی برای این پست را «چرندیات» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعمال محدودیت زمانی برای پست ریاست جمهوری و کاهش هرچه بیشتر دوران زمامداری روسای جمهور در این کشور را «خزعبلات» توصیف کرد.

گفته می‌شود ماکرون در جریان جلسه ۱۲ ساعته با رهبران احزاب سیاسی فرانسه، به شدت از این قانون پیشنهادی برآشفته و گفته است «اینکه یک نفر بعد از دوران پنج ساله ریاست جمهوری‌اش نتواند دوباره انتخاب شود، چرندیات است.»

این اظهار نظر در واکنش به پیشنهادی مبنی بر اعمال محدودیت برای کرسی ریاست جمهوری به تنها یک دوره هفت ساله مطرح شد. گفته می‌شود جردن باردلا، رئیس حزب راست‌گرای «رالی ملی» این پیشنهاد را مطرح کرد. طبق این قانون پیشنهادی دوره ریاست‌جمهوری فرانسه از ۵ سال به ۷ سال افزایش می‌یابد.

ماکرون که در سال ۲۰۱۹ و در ۳۹ سالگی روی کار آمد و پارسال نیز برای دوره دوم به عنوان رئیس جمهور فرانسه برگزیده شد، قرار است آخرین دوره ریاست جمهوری‌اش را در سال ۲۰۲۷ تکمیل کند. او در آن برهه به جوان‌ترین رئیس جمهور سابق فرانسه بدل شد. براساس قانون اساسی فرانسه، او نمی‌تواند برای دوره سوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

متحدان ماکرون در گذشته بارها محدودیت‌های زمانی برای کرسی ریاست جمهوری را مورد انتقاد قرار داده بودند و ریچارد فِران، سخنگوی اسبق پارلمان فرانسه و یکی از حامیان نزدیک ماکرون، در ماه ژوئن گفته بود که آنها با این قانون، «ابراز اراده و خواست مردم» را محدود می‌کنند. این قانون مردم و آزادی انتخاب شهروندان را به غل و زنجیر می‌کشد.»

فرانسه که روزگاری یک قدرت استعماری بزرگ بود، همواره رهبران کشورهای آفریقایی را به اعمال قانون محدودیت دوران ریاست جمهوری در آن کشورها و احترام به این قانون ترغیب کرده و این در حالی است که پاریس تازه از سال ۲۰۰۸ و پس از اصلاحات قانون اساسی، قانون مشابهی را وضع کرده است. تا پیش از آن، هیچ محدودیتی درباره دوران ریاست جمهوری افراد وجود نداشت و انتخابات نیز هر هفت سال یک بار برگزار می‌شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1480848

مهمترین اخبار ایران و جهان: