نیوز سیتی!
21 فروردین 1401 - 10:51

اندر احوالات گرانی کرایه تاکسی در همدان/ یک قدم، ۱۶ هزار تومان!

همدان- این روزها با گرانی کرایه تاکسی در همدان، مردم برخی از ساعات در برخی مسیرهای طولانی با نبود تاکسی روبرو هستند و رانندگان مسیرهای کوتاه را برای جابه جایی مسافران انتخاب می کنند. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همدان شهری با مسیرهای بلند و طولانی و ترافیک های طاقت فرسا نیست؛ شهری تاریخی است با خیابان هایی که عموماً خیلی زود منتهی به میدان می شوند. مسیرهای تاکسی به همین واسطه در شهر همدان عموماً بسیار کوتاه هستند. خبرگزاری مهرجرقه های بحث گرانی نرخ تاکسی در سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۱۳ بهمن ماه سال گذشته خورد به نوعی که رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان از تصویب افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۱ در شورای اسلامی شهر همدان خبر داد. مهدی حیدری با بیان اینکه تلاش می‌کنیم نرخ نامه از ابتدای سال آینده در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی قرار بگیرد چراکه تاخیر در اعلام قیمت جدید باعث زیان تاکسیران‌ها و رانندگان اتوبوس می‌شود، گفت: در سال جاری با تشکیل جلسات متعدد کمیته نرخ گذاری متشکل از نماینده شورای شهر، نماینده فرمانداری و سازمان‌هایی مانند صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی بررسی جامع و دقیقی نسبت به وضعیت کسب و کار تاکسیران‌های همدانی صورت گرفت و این نتیجه حاصل شد که نرخ نامه به صورت فرمول دقیقی تعیین شود. این موضوع واکنش های بسیاری را در پی داشت، چراکه همین صحبت باعث شد برخی تاکسیران ها نرخ هایشان را سلیقه ای تغییر دهند و از سویی هنوز این درصد افزایش به تصویب نرسیده، حرف آن در بین مردم و رسانه ها پیچید. رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان همدان در واکنش به این موضوع، با بیان اینکه تصویب نهایی نرخ تاکسی از وظایف شورای شهر نیست، گفت: صرفاً این شورا در خصوص چنین موضوعی می‌تواند نظر خود را اعلام کند. آرش طاوسی با تاکید بر اینکه افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی به هیچ عنوان مدنظر اعضای ستاد تنظیم بازار نیست و تصویب این اعداد و ارقام غیرواقعی است، خاطرنشان کرد: این میزان افزایش، هیچگونه تناسبی با افزایش نرخ دستمزد کارگری و کارمندی ندارد. شورای شهر اگر قصد حمایت واقعی از رانندگان زحمتکش تاکسی را دارند، چرا عوارض سالیانه مربوط به تاکسی و کارت شهری را صفر نمی‌کند؟ یا خدمات حمایتی تعمیرات خودرو برای این قشر را در نظر نمی‌گیرد؟ حال با همه این تفاسیر، این روزها نه تنها شاهد افزایش کرایه تاکسی در شهر همدان هستیم، بلکه اتفاقات نوظهور دیگری نیز در پی این تصمیم ها نیز در حال رخ دادن است! ۴۰ دقیقه است که منتظر مانده ام ۴۰ دقیقه است که منتظر مانده ام۴۰ دقیقه است که منتظر مانده امیکی از شهروندان همدانی که به گفته خود بیش از ۴۰ دقیقه منتظر تاکسی بود، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مدت زیادی است که در ایستگاه تاکسی منتظر ماندم تا بتوانم از آرامگاه بوعلی تا میدان بعثت بروم اما هیچ تاکسی ای حاضر به این نبود که مسافران را تا میدان بعثت و بیمه ببرد. خبرنگار مهروی با بیان اینکه تاکسیران ها ترجیح می دهند تا با ۴ هزار تومان و چهارنفری ۱۶ هزار تومان، مسافران را تا یک قدمی خود یعنی میدان دانشگاه ببرند، اظهار کرد: چرا باید نرخ این مسیر با مسیرهای دورتر آن برابر باشد و نتیجه آن همین هرج و مرج شود؟ گاه، سوار شدن تاکسی های اینترنتی به صرفه تر است گاه، سوار شدن تاکسی های اینترنتی به صرفه تر استگاه، سوار شدن تاکسی های اینترنتی به صرفه تر استمسافری در مسیری دیگر به خبرنگار مهر گفت: قرار بود که تاکسی ها ۳ مسافر سوار کنند و همین باعث شد، کرایه بیشتری از مسافران بگیرند اما حال، با توجه به اینکه ۴ مسافر سوار می کنند چرا باید هم چنان نرخ های آن ها بالا باشد؟ خبرنگار مهروی با اشاره به اینکه در برخی از مسیرهای همدان این نرخ ها به حدی بالا است که سوار شدن تاکسی های اینترنتی به صرفه تر است؛ ادامه داد: متاسفانه در برخی از ساعات شاهدیم که همدان خالی از تاکسی می شود، نمی دانم سرویس مدرسه هستند یا دلیل دیگری دارد اما از سر کار که می آیم، واقعاً باید خیلی منتظر شوم تا بتوانم تاکسی پیدا کنم. اگر تعداد مسافرها بالا برود، با نرخ بیشتری باید سوار تاکسی شوید! اگر تعداد مسافرها بالا برود، با نرخ بیشتری باید سوار تاکسی شوید!اگر تعداد مسافرها بالا برود، با نرخ بیشتری باید سوار تاکسی شوید!یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از سمت چراغ قرمز همدان که بسیاری از افراد از شهرستان های دیگر می آیند، همیشه شاهد یک هرج و مرج برای تاکسی هستم؛ ادامه داد: تاکسی ها در این محدوده خودشان نرخ تعیین می کنند به نحوی که اگر تعداد مسافرها بالا برود، از چراغ قرمز تا میدان با نرخ بیشتری باید سوار تاکسی شوید! خبرنگار مهروی با اشاره به اینکه نظارت بر نرخنامه تاکسی ها یک موضوع و گرانی ناگهانی نرخ تاکسی ها حرف دیگری است، عنوان کرد: متاسفانه در این بین شاهدیم که اتوبوس ها هم تعدادشان زیاد نشده و حتی نمی توانیم در برخی از مسیرها از اتوبوس استفاده کنیم. از گرانی نرخ تاکسی تا لزوم نظارت بر آن ها از گرانی نرخ تاکسی تا لزوم نظارت بر آن هااز گرانی نرخ تاکسی تا لزوم نظارت بر آن هادر این زمینه، رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ابتدای سال جاری مانند هر سال، نرخنامه ای برای تاکسی های همدان مصوب شده و از ابتدای فروردین در اختیار رانندگان قرار گرفته است. خبرنگار مهرمهدی حیدری با بیان اینکه افزایش قیمت ها میانگین بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است، ادامه داد: برخی از خطوط کم مسافر و کم درآمد برای آنکه رانندگان آن خطوط به خط های دیگر نروند و آن خطوط معطل نماند، افزایش آن خطوط تا ۵۰ درصد هم بوده است. وی در این زمینه به خطوطی چون جهاد به نواب و ایستگاه شریعتی به چرم سازی اشاره کرد و افزود: امسال، افزایش ثابتی برای خطوط در نظر گرفته نشد و هر خطی با توجه به نرخ تورم سالیانه، حداقل دستمزد راننده و مواردی این چنینی افزایش داشت. رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان به افزایش نرخ اتوبوس ها نیز پرداخت و گفت: سال گذشته جا به جایی هر مسافر در همدان برای شهرداری حدود ۵ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه در پی داشت بدین ترتیب در سال جاری، افزایش نرخ اتوبوس ها نیز در دستور کار قرار گرفت. حیدری در خصوص اینکه برخی از رانندگان با این نرخنامه ها تنها در مسیرهای کوتاه، مسافران را جابه جا می کنند، اظهار کرد: شهروندان باید این موارد را از طریق خطوط بازرسی سازمان حمل و نقل گزارش کنند تا در کمیته های انضباطی با آن ها برخورد شود. آیا نرخ تاکسی در همدان بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار استان همدان ابلاغ شده است؟ آیا نرخ تاکسی در همدان بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار استان همدان ابلاغ شده است؟آیا نرخ تاکسی در همدان بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار استان همدان ابلاغ شده است؟حال جای سوال است، چرا باید برخی از مسیرهای کم استقبال که به سبب همین کوتاهی مسیر و گرانی نرخ تاکسی کم استقبال شده اند، باز هم با گرانی دست و پنجه نرم کرده و کم رونق تر شوند؟ آیا با گران کردن نرخ تاکسی ها، برنامه ای برای افزایش تعداد اتوبوس ها در شهر همدان داشته ایم؟ نظارت بر تاکسی های همدان به چه نحوی دنبال می شود که هر راننده ساز خودش را می زند؟ در برخی از ساعات طول روز تنها دربست قبول می کنند و در برخی ساعات نیستند! در برخی از ساعات و روزها خودشان تعیین می کنند که با چه نرخی مسافران را جابه جا کنند و حال، ترجیح می دهند مسیرهای یک قدمی را ۴ مسافر، ۱۶ هزار تومان بروند و سریع دور میدان اول را بزنند و برگردند و مسافرانی که مسیرشان دورتر است باید ساعت ها بمانند. بحث دیگری که در این بین، جای سخن دارد این است که طبق آخرین اظهارات، محمود حضرتی؛ مدیر عامل سازمان تاکسیرانی همدان بیان کرده است که به استناد بند ۲۷ ماده ۸۰ قانون وظایف شورای اسلامی شهر و پیشنهاد سازمان تاکسیرانی شهرداری به شورا افزایش نرخ تاکسی ها به تصویب رسیده؛ آیا این موضوع نشان می دهد که گرانی نرخ تاکسی در همدان بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار استان همدان ابلاغ شده است؟
منبع: مهر
شناسه خبر: 236148

مهمترین اخبار ایران و جهان: