نیوز سیتی!
04 اسفند 1401 - 18:00

دانش آموزان گنبدی میراث بانان تاریخ و تمدن می شوند

گنبدکاووس- مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت: با هماهنگی آموزش و پرورش اجرای طرح پیشنهادی «آموزش و تربیت میراث بانان ویژه دانش آموزان ابتدایی» از سال آینده در گنبدکاووس آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمجید نورتقانی بعدازظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با طرح پیشنهادی «آموزش و تربیت میراث بانان ویژه دانش آموزان ابتدایی» در قالب دوره‌های ۴۰ ساعته به ظرفیت هر دوره ۱۵ نفر خبر موافقت کرده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس افزود: بعد از طرح این موضوع با مدیرکل میراث فرهنگی استان، امیدواریم این طرح از سال آینده اجرایی شود.

وی ادامه داد: آشنای نسل پایه با حوزه تمدنی دشت گرگان از برج قابوس تا شهر تاریخی جرجان از جمله اهداف ترسیم شده برای این طرح آموزشی در استان گلستان است.

گفتنی است، برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان و مقبره «قابوس بن وشمگیر، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری قمری است که بر فراز تپه‌ای خاکی در مرکز شهر گنبدکاووس بنا شده است.

این بنای تاریخی در دهم تیر سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.


در نخستین سفر استانی اسفندماه سال گذشته رئیس جمهور به گلستان ۳۰ میلیارد ریال برای مرمت بلندترین بنای آجری جهان مصوب شد که امیدواریم با تخصیص آن در کنار اعتبارات ملی و همراهی شهرداری گنبدکاووس بخش زیادی از طرح جامع مرمت پوسته خارجی قسمت مخروطی (گنبد رک) به سرانجام برسد..

وی همچنین از موافقت

منبع: مهر
شناسه خبر: 1052992

مهمترین اخبار ایران و جهان: