نیوز سیتی!
06 آذر 1402 - 13:50

وزیر اقتصاد: منطقه آزاد تجاری از تغییرات مستمر قوانین درامان خواهد بود

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری از تغییرات مستمر قوانین درامان خواهد بود، گفت: فلسفه ایجاد منطقه آزاد در دنیا، نیاز به یک نقطه کانونی برای پیوند اقتصاد منطقه و بین الملل بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور  پیش از ظهر امروز در همایش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های منطقه آزاد که در دانشگاه مازندران برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه ایجاد منطقه آزاد در دنیا، نیاز به یک نقطه کانونی برای پیوند اقتصاد منطقه و بین‌الملل بود.

وی با بیان اینکه این فلسفه دو محور مشخص داشت، افزود:  یکی از آنها این بود که بخشی از کشور باید کمتر در چنبره‌ مقررات پیچ در پیچ سرزمین اصلی قرار می‌گرفت و روان‌تر و سهل‌تر برخی مراودات را  انجام می‌داد.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: نکته دوم این بود که  پس از تجربه منطقه آزاد تجاری در شرق آسیا برخی کشورها، تصمیم به ایجاد جایگاه ویژه اقتصادمحور برای سرمایه‌گذاران خارجی گرفتند.

خاندوزی تصریح کرد: برخلاف برخی تصورها که پس از ایجاد منطقه آزاد می‌توانند با ایجاد شرکت‌ها یا سوله در منطقه آزاد از منفعت این مناطق برای رونق اقتصادی و تجاری‌شان استفاده کنند، این نگاه ضعیفی است.

وی با تاکید بر اینکه نباید در یک حوزه جغرافیایی ویژه فعالیت‌های اقتصادی انجام شود و باقی مناطق خالی از رونق اقتصادی بماند، خاطرنشان کرد: در محدوده‌های منطقه آزاد از پیچ و خم بروکراسی‌ها برای کسب پروانه و مجوزها از ادارات و دیوان سالاری‌های دست و پا گیر آزاد باشد و طرح‌های اقتصادی مناطق متاثر از چندگانگی نظام اقتصادی کشور نمی‌شود.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: منطقه آزاد تجاری از تغییرات مستمر قوانین درامان خواهد بود، یعنی اگر در سال‌های آینده دولت، مجلس و دیگر نهادها قوانین جدیدی را مصوب کردند، مناطق آزاد تحت تاثیر این تغییرات قرار نمی‌گیرد.

خاندوزی گفت: برخی مناطق آزاد کشور ما در دهه‌ها گذشته رنگ و بوی شهری گرفته‌اند و محل کسب و کار مردم شده‌اند، بنابراین پیاده کردن یکسری مقررات در آنها سخت شده است.

وی بیان کرد: این جانمایی‌های ناصحیح امکان باعث شده  دستگاه‌های نظارتی کشور فشار می‌آورند که قوانین سرزمین اصلی باید در این مناطق هم اجرا شود؛ پس منطقه آزاد رنگ می‌بازد.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: تصمیم بسیار بالغانه‌ای بود که مسائل مربوط به منطقه آزاد مازندران از دانشگاه آغاز شود.

ادامه دارد...

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1586192

مهمترین اخبار ایران و جهان: