نیوز سیتی!
06 دی 1402 - 09:01

سرمایه‌گذاری ۸6هزار میلیارد ریالی در صنعت مرغ آذربایجان‌غربی

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون تعداد ۶۹۳ واحد صنعتی طیور فعال در استان وجود دارد که حجم سرمایه گذاری انجام شده در آنها به ۸6هزار میلیارد ریال می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، پرویز بستانچی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: از ۷۵۱ واحد صنعتی طیور در سطح استان، تعداد۶۹۳ واحد فعال است که حجم سرمایه گذاری انجام شده در آنها به ۸۶ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

وی افزود: براساس آمار و ارقام موجود، آذربایجان‌غربی قطب فعال تولید مرغ کشور بوده و در رده هفتم کشوری قرار دارد و سالیانه بطور میانگین سه بار جوجه ریزی در این واحدها انجام می‌شود.

بستانچی تاکید کرد: در کل کشور بیش از ۱۸ هزار واحد مرغ گوشتی وجود دارد که از این تعداد ۷۵۱ مورد شامل بیش از چهار در صد در این استان واقع شده که ظرفیت واحدهای فعال ۱۶ میلیون و ۶۶۰ هزار قطعه جوجه در هر دوره است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: این استان دارای ۲ واحد مرغ اجداد از نژاد ایرانی آرین است که این واحدها توسط شرکت های زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ به پرور ارومیه و اروم گوهر دانه راه اندازی و تقویت شده است.

بستانچی با اشاره به برنامه‌های حمایتی در جهت توسعه پرورش مرغ آرین، ادامه داد: در همین راستا تولیدکنندگان مرغ آرین تسهیلات بانکی را با نرخ بهره ۲ تا ۶ درصد دریافت کرده و شرکت پشتیبانی امور دام نیز نهاده مدت دار به آنان ارائه می‌کند.

وی اذعان داشت: ۲۶ تا ۳۰ درصد از تولید گوشت مرغ استان از نژاد آرین است؛ ارومیه، خوی، مهاباد، نقده، میاندوآب، سردشت، بوکان و پیرانشهر بیشترین میزان تولید را در این زمینه دارند.

بستانچی خاطر نشان کرد: ۶۷ واحد مرغ مادر در استان وجود دارد که ۶۱ واحد از این تعداد فعال هستند و ۱۶ واحد مرغ مادر از نژاد آرین در این استان فعالیت می کند.

وی اضافه کرد: افزایش و توسعه زنجیره‌های موجود در دستور کار است چرا که به علت شرایط مطلوب استان می‌توان به سمت توسعه صادرات حرکت کرد و هم اکنون ۲ زنجیره درخواست افزایش ظرفیت به میزان ۲.۵ میلیون قطعه را ارائه کرده‌اند که در یک سال آینده در شهرهای ارومیه و بوکان فعال خواهند شد.

وی ادامه داد: در دهه فجر امسال توسعه مرغ گوشتی یکی از زنجیره‌ها به ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه در دوره در شهرستان مهاباد به بهره برداری می رسد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1617348

مهمترین اخبار ایران و جهان: