نیوز سیتی!
21 آذر 1401 - 13:33

پامپئو: نزدیکی ریاض و پکن نتیجه سیاست بد آمریکا است

وزیر خارجه دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی را نتیجه سیاست بد آمریکا دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز ساندی»، نزدیکی میان چین و عربستان سعودی را نتیجه «سیاست بد آمریکا» توصیف کرد.

طبق گزارش وبگاه «آکسیوس»، سفر چهار روزه شی به عربستان سعودی شامل سه دیدار با چند رهبر کشورهای عربی و در زمان تشدید تنش‌ها میان عربستان سعودی و دولت بایدن بر سر موضوعات مختلف به ویژه تولید نفت صورت گرفته است.

در جریان سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی، مقام‌های دو کشور بیانیه مشترکی در خصوص طیفی از موضوعات بین‌المللی از جمله اوکراین،  برنامه هسته‌ای ایران و جنگ یمن منتشر کردند و دو طرف همچنین «عزم خود را برای توسعه همکاری و هماهنگی در زمینه های دفاعی» ابراز کردند.

پامپئو در ارتباط با سفر شی به ریاض گفت: «وقتی با شرکا و دوستان و متحدان خود همراه نباشید و آن‌ها را آزار دهید و کاری برای عقب‌راندن دشمنان خود همچون شی جین‌پینگ، نمی‌کنید، شاهد چنین رفتارهایی هستیم».

وزیر خارجه دوران ترامپ تصریح کرد که دولت ترامپ حزب کمونیست چین را «بزرگ‌ترین تهدید خارجی» ایالات متحده می‌دانست اما دولت بایدن، «رویکرد نرمی در قبال چین دارد».

پامپئو همچنین به وعده بایدن برای طرد عربستان به دلیل نقض حقوق بشر به ویژه در موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان اشاره کرد. وی در این خصوص گفت: « وقتی این کارها را انجام می‌دهید، به مردم آمریکا در سراسر این کشور صدمه می‌زنید و آن‌چه در این هفته در این پادشاهی (عربستان) رخ داد، نتیجه مستقیم سیاست بد آمریکاست».

پامپئو سپس با تأکید بر لزوم همکاری واشنگتن با ریاض گفت: «شما باید به دوستان خود نزدیک شوید و با شرکای خود بمانید و رقبای خود را عقب برانید یا در غیر این صورت، دوستان شما مانع درست می‌کنند. درست است. درست است، اگر نتوانند روی آمریکا به عنوان یک شریک خوب حساب کنند، برای محافظت از خود به دنبال برقراری روابط دوستی در سراسر جهان می‌روند».

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «مطمئناً تعجب‌آور نیست که رئیس‌جمهور شی در حال سفر به اطراف است» اما این سفر سیاست ایالات متحده در غرب آسیا را تغییر نخواهد داد. وی در ادامه افزود: «ما از تأثیر تلاش چین برای رشد در سراسر جهان آگاهیم».

رئیس جمهور چین چهارشنبه شب وارد ریاض شد و با سران عربستان دیدار کرد و در پایان این دیدار، رئیس‌جمهور چین و پادشاه عربستان توافقنامه شراکت استراتژیک جامع بین دو کشور را امضا کردند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 906148

مهمترین اخبار ایران و جهان: