نیوز سیتی!
14 بهمن 1402 - 11:06

ستاد ملی احیای تالاب‌ها نقش موثرتری را در این زمینه داشته باشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به تأثیر مثبت لایروبی تالاب میانکاله در میزان آبگیری در غرب این تالاب گفت: انتظار داریم پیگیری ستاد احیا تالاب‌ها نقش موثری در این زمینه داشته باشد تا بتوانیم بحث لایروبی را در قالب ستاد ملی احیا که برعهده وزارت نیرو است، به درستی انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان رامسر، عطاءالله کاویان صبح امروز در آئین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها همزمان با سالگرد انعقاد کنوانسیون بین‌المللی رامسر با حضور مسؤولان ملی و کارشناسان که در هتل رامسر درحال برگزاری است، اظهار کرد: استان مازندران در حوزه اداره کل حفاظت محیط زیست با دارا بودن دو پارک ملی، چهار پناهگاه حیات‌وحش، سه اثر طبیعی ملی و ۱۱ منطقه حفاظت شده و سه رودخانه حفاظت شده جز استان‌های مهم از نظر عناصر تاثیرگذار در کشور محسوب می‌شود‌.

وی افزود: مجموعه این عناصر به دلیل شرایط خاص استان از مناطق کوهستان، میان‌بند و ساحلی نیاز به مدیریت سرزمینی پیچیده و مهمی دارد که توجه خاص سازمان به اداره کل حفاظت از گذشته تاکنون بسیار قابل توجه بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به اینکه این کنوانسیون با عنوان پیمانی برای حفظ تالاب‌ها به‌ویژه برای زیستگاه زیست‌مندان باارزش پرندگان آبزی و کنار آبزی است، اضافه کرد: هرچه می‌گذرد اهمیت تالاب‌ها صرفا از نگاه پرنده و پرنده‌‌نگری بیشتر شده و واقعا جوامع روستایی و شهری زندگی به فعالیت‌های اکوسیستمی این تالاب‌ها گره خورده است.

کاویان با اعلام اینکه حیات و زندگی نسبت به گذشته به مراتب وابسته‌تر به تالاب‌ها است، ادامه داد: تالاب‌ها هم روز به روز در معرض خطر و آسیب بیشتر هستند.

وی یاداور شد: برخی از تالاب‌ها در حوزه محدوده طرح‌های تفضیلی و طرح هادی روستایی واقع شده که باتوجه به نقش تالاب‌ها پیچیدگی کار ما بیشتر کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران تصریح کرد: در کنار تالاب‌های ذیل کنوانسیون، ۸۷۰ آب‌بندان کوچک و بزرگ با مساحت ۵ تا ۳۰۰ هکتار داریم که همه اینها یکی از کارکردهای مهم آن در حوزه مدیریت منابع آب باتوجه به اینکه مازندران بر پایه کشاورزی برنج استوار است، اهمیت دارد.

کاویان ادامه داد: طی سال‌های اخیر باتوجه به کم بارشی و تغییر اقلیم آب‌بندان‌ها کمک بسیار خوبی به کشاورزی استان کرده است ولی چالش‌های زیادی داریم.

وی خاطرنشان کرد: جدا از پیگیری‌ها در سطح استان باید در سطح ملی به مازندران کمک شود، تا ما بتوانیم حق‌آبه تالابی را بتوانیم پیگیری کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اعلام اینکه تعداد آتش‌سوزی در تالاب میانکاله طی دو سال گذشته ۸۵ درصد کاهش داشت، اظهار کرد: باتوجه به اعتبارات سفر اول ریاست جمهور پایگاه اطفای حریق در میانکاله افتتاح شد که به ما در سرعت مهار حریق کمک کرد.

کاویان با اشاره به اینکه یکی از اقدامات لایروبی انهار و رودی به تالاب میانکاله در قالب ستاد ملی احیا است، تصریح کرد: لایروبی ۶۶ تا ۷۰ کیلومتر از انهار با اعتبارات سازمان انجام شد و افزایش آبگیری در غرب میانکاله داشتیم  اینکه بیش از ۲ هزار هکتار آبگیری داشتیم تنها دلیل آن همین لایروبی بوده است.

وی گفت: انتظار داریم پیگیری ستاد احیا تالاب‌ها نقش موثری در این زمینه داشته باشد تا بتوانیم بحث لایروبی را در قالب ستاد ملی احیا که برعهده وزارت نیرو است، به درستی انجام دهیم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1658648

مهمترین اخبار ایران و جهان: