نیوز سیتی!
22 تیر 1402 - 18:12

دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی در ارومیه برگزار شد

دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی به میزبانی دانشگاه ارومیه با شرکت اساتید و دانشجویان حوزه گیاهان دارویی در ۲۱ تیرماه در ارومیه آغاز و تا ۲۲ تیر ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه خسرو شهبازی در حاشیه کنگره گیاهان دارویی اظهار داشت  : آذربایجان غربی یکی از مهم ترین رویشگاه های گیاهان دارویی در کشور است که از نظر تنوع گیاهان دارویی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد و بیش از ۹۰ درصد از این گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی و به صورت خودرو بعمل می آیند.

شهبازی افزود: در حال حاضر بیش از ۴۵۸ گونه از گیاهان دارویی در سطح استان شناسایی گردیده که از این لحاظ در سطح کشور کم نظیر است.

وی ادامه داد: در جهت حمایت از توسعه کشت گیاهان دارویی این سازمان با استفاده از اعتبارات حوزه ستاد احیای دریاچه ارومیه در طول سال های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اقدام به توزیع بذور و نهال گیاهان دارویی و نهال گل محمدی کشت بافتی به تعداد ۶۲۵۰۰ اصله نموده است. 

وی بیان کرد: همچنین با استفاده از اعتبارات طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار با خرید توزیع بذر و نهال رایگان در سال ۱۳۹۹ در سطح ۲۵۰ هکتار اجراشد و در سالجاری در سطح ۴۰۰ هکتار اجرا می شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: از گیاهان دارویی مهم که در سطح استان در طی سالیان متمادی و توسط کشاورزان منطقه کشت شده و امروزه به عنوان گونه های بومی استان یاد شده که در این زمینه بعنوان قطب تولید این گیاهان نیز تلقی می شود، می توان از بیدمشک، بادرشبی، گل محمدی و سماق نام برد که در حال حاضر بیدمشک با سطح کشت ۵۰ هکتار دارای تولید کل بیش از ۸۰۰ تن ماده تر می باشد که بیش از ۳۰ درصد تولید کل کشور را شامل می شود.

وی ادامه داد: سالانه هشت هزار و ۳۰۰ تن گیاه دارویی در استان از سطح یک.هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی زیر کشت برداشت می‌شود.

این مسئول افزود: در حال حاضر ۲۳ واحد تولیدی فرآورده ای گیاهان دارویی در رابطه با تولید انواع عرقیات گیاهی، عصاره بذر و سایر اجزاء گیاهی، بسته بندی گیاهان دارویی، تولید دمنوش ها و استخراج اسانس گیاهی با ظرفیت اسمی ۲۱ هزار و ۷۷۰ تن در سطح استان فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: به طور کلی عملیات مربوط به اجرای طرح کاشت و توسعه گیاهان دارویی در سطح استان در چند سال اخیر اجرا گردیده است و توجه به گسترش صنایع و کارگاه های کوچک و حمایت از صاحبان اندسته از مشاغل به منظور خرید و تبدیل محصولات ثانویه این گیاهان می بایست مدنظر قرار گرفته و با اعطای بسته های مالی و مشوقهای لازم از قبیل تسهیلات کم بهره از این گروه از مشاغل حمایت کرد.

پایان پیام »

منبع: فارس
شناسه خبر: 1357078

مهمترین اخبار ایران و جهان: