نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 14:00

ارمنستان: جمهوری آذربایجان توافق‌نامه آتش‌بس را نقض کرد

رسانه‌های ارمنستان اعلام کردند که نیروهای جمهوری آذربایجان توافق‌نامه آتش‌بس بین دو کشور با نقض کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه‌های ارمنستان به نقل از وزارت دفاع جمهوری آرتساخ (قره‌باغ) اعلام کردند که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان از ساعت ۹:۳۰ روز یکشنبه تا ساعت ۱:۰۸ بامداد امروز دوشنبه با سلاح‌های سبک در محورهای مارتون و مارتاکِرت توافق‌نامه آتش‌بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را نقض کردند.

به نوشته «ارمن‌پرس»، در این حملات نیروهای ارمنستانی هیچ آسیبی ندیده‌اند و نقض آتش‌بس به فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه گزارش شده است.

تنش‌های اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان با محوریت گذرگاه لاچین درگرفته است. کریدور لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند.

گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را فعال محیط زیست می‌خواندند، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۱ آذر ۱۴۰۱)، کریدرو لاچین را که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده اند را مسدود کردند.

روابط میان دو جمهوری پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) از سال ۱۹۹۱ و در پی ورود نظامیان ارمنستان به منطقه قره باغ رو به تیرگی گرایید.

این مناقشه به طور ناگهانی در سپتامبر سال گذشته به اوج خود رسید و پس از ۴۴ روز مناقشه خونین سرانجام در دهم نوامبر ۲۰۲۰ با امضای توافقی میان باکو- ایروان و با وساطت روسیه به پایان رسید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1295378

مهمترین اخبار ایران و جهان: