نیوز سیتی!
01 اردیبهشت 1402 - 17:40

اقتصاد کشور را میدان مسابقه سودآوری شخصی نکنید

مشهد - آیت‌الله علم‌الهدی گفت: نمی‌شود هرکس برای تأمین سود خود پا روی منفعت عمومی بگذارد و اقتصاد کشور را میدان مسابقه برای سودآوری بیشتر خود بداند و انتظار داشت معیشت مردم هم بهبود یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه این هفته اول اردیبهشت ماه در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ۲۹ فروردین و روز ارتش، اظهار کرد: آن زمان کسی فکرش را نمی‌کرد که ارتش آن روز به نقطه‌ای برسد که در میدان استکبارستیزی، یکه‌تاز و میدان‌دار مسئله امنیت، آرامش قلبی و آسایش فکری برای آحاد ملت باشد.

وی به دو چالش جاری فرهنگ و اقتصادی کشور اشاره کرد و ادامه داد: یک مشکل مسائل اقتصادی و معیشتی است که با نوسانات اقتصادی به وجود آمده و چالش‌هایی برای معیشت مردم ایجاد کرده است و مسئله دوم، جولان بی‌حجابی در جامعه است؛ اگرچه بسیاری با غرض‌ورزی تلاش می‌کنند این دو موضوع را به هم ارتباط دهند اما اقتصاد یک چالش و فرهنگ، یک مشکل جداگانه است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، با اشاره به سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب، به تشریح ابعاد مشکلات اقتصادی کشور پرداخت و گفت: ایشان پیام نوروزی امسال را در دو عبارت «مهار تورم» و «رشد تولید» بیان کردند اما افرادی که ادعای فهم اقتصادی داشتند، کلام رهبر انقلاب را زیر سوال بردند و گفتند مهار تورم با رشد تولید همخوانی ندارد.

شعار سال به تغییر سربرگ نامه‌ها محدود نشود!

وی، بالا بودن نقدینگی و توسعه مصرف‌گرایی را عوامل اصلی تورم دانست و افزود: این موضوع یکی از عوارض تجمل‌گرایی و سنت غلطی است که در جامعه ما وجود دارد؛ اگر تقاضا افزایش پیدا کند، باید عرضه هم باشد و ایجاد موازنه میان این دو، نخستین مسئله‌ای است که به مدیریت جامعه بازمی‌گردد اما به هر دلیلی اگر عرضه نتوانست پاسخگوی نیاز و تقاضا باشد، بدیهی است که گرانی پیش خواهد آمد.

آیت‌الله علم‌الهدی خطاب به مسؤولان دستگاه‌های مختلف کشور، خاطرنشان کرد: مدیران، تحقق شعار سال را محدود به تعویض سربرگ نامه‌های اداری و تابلوهای سر در ادارات ندانند، مهار تورم، مسئولیتی مهم به دوش مدیران است تا همه توان خود را به کار بگیرند و آن را کنترل کنند.

وی با بیان این‌که یک ماه از آغاز سال گذشته است، ضمن ارائه پیشنهاد گزارش ماهانه قوای سه‌گانه به مردم در رابطه با عملکرد آنان در مهار تورم و رشد تولید، به وظایف مردم در این خصوص نیز اشاره و تصریح کرد: اگر منطق سودپرستی بر زندگی ما حاکم باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند سایه منحوس تورم را از سر این کشور برطرف کند.

اقتصاد کشور میدان مسابقه سودجویی نیست

امام جمعه مشهد مقدس افزود: نمی‌شود هرکس برای تأمین سود خود پا روی منفعت عمومی بگذارد و اقتصاد کشور را میدان مسابقه برای سودآوری بیشتر خود بداند و انتظار داشت معیشت مردم هم بهبود یابد.

وی با انتقاد از حاکم شدن منطق سودجویی در سطوح خرد تا کلان اقتصادی جامعه، ابراز کرد: متأسفانه این روزها از بحث اصلی سوپرمارکت‌ها تا بنکدار و کلی‌فروش این است که کالا با چه قیمتی عرضه شود که سودشان بیش از دیروز باشد؛ این مسابقه سودجویی، نه‌فقط فرد را گرفتار تحصیل مال حرام می‌کند بلکه همه را به ورطه گرفتاری می‌کشاند.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: برنامه اول در اقتصاد کشور باید تنظیم بازار باشد؛ از بخش‌ها و شهرستان‌ها گرفته تا مرکز کشور، باید یک ندای واحد و یک عملیات قطعی به‌عنوان تنظیم بازار وجود داشته باشد که نه محدود به حوزه خاص یا یک اتحادیه مخصوص بلکه در همه زمینه‌ها اجرا شود.

مسدود کردن سرمایه به امید نوسان اقتصاد، درست نیست

وی با بیان این‌که با مدیریت و اعمال‎قدرت، بازار را کنترل کنید، اضافه کرد: مردم اگر سرمایه خود را انباشته و آن را برای سود بیشتر به ارز و سکه تبدیل کنند، معصیتی هم‌تراز با احتکار است؛ وقتی سخن از جنایت اقتصادی به میدان می‌آید، اذهان عمومی متمرکز بر احتکار است، با احتکار باید برخورد شود اما سرمایه‌ای که به امید نوسانات اقتصاد مسدود شود نیز سودش حرام و اصل عمل آن نیز نادرست است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که اگر این سرمایه‌های آزاد، بر سرمایه‌گذاری و تولید متمرکز شد، اقتصاد کشور رشد پیدا می‌کند، یادآور شد: در شرایط رشد اقتصادی، رشد تولید محقق خواهد شد، اگر آن‌هایی که ارز و سکه ذخیره کرده‌اند، آن را در تولید سرمایه‌گذاری کنند، از آقای سرمایه‌دار گرفته تا آحاد ملت منتفع می‌شوند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1163434

مهمترین اخبار ایران و جهان: