نیوز سیتی!
27 آذر 1402 - 13:09

جباراف: خواستار شفافیت منابع مالی سازمان‌های غیردولتی فعال در قرقیزستان هستیم

رئیس جمهور قرقیزستان در مورد لایحه تشدید کنترل بر فعالیت سازمان‌های غیردولتی گفت: ما خواستار شفافیت در زمینه منابع مالی این نهادها هستیم چرا که برخی از آنها میلیون‌ها دلار دریافت می‌کنند اما مالیات نمی‌پردازند و به صندوق اجتماعی کمک نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در «بیشکک»، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان نظر خود را در مورد لایحه تشدید کنترل بر فعالیت سازمان‌های غیردولتی اعلام کرد.

به گفته وی، بیش از 30 کشور بیشکک را مجبور به عدم پذیرش این ابتکار می‌کنند.

جباراف افزود: من نتوانستم مقاومت کنم و در چندین کشور پرسیدم که آیا آنها سازمان‌های غیردولتی دارند یا خیر. آنها گفتند که هزاران سازمان غیردولتی دارند که برای مدت طولانی در کشورهایشان کار می‌کنند. من از آنها پرسیدم که آیا این سازمان‌ها گزارش‌هایی را ارائه می‌دهند که بودجه از کجا می‌آید و چقدر برای حقوق هزینه می‌شود و چه میزان برای صندوق اجتماعی؟ آنها پاسخ دادند که گزارش‌های مربوطه را دریافت می‌کنند.در اینجا  برای من یک  سوال مطرح شد: «چرا ما نمی‌توانیم همان گزارش‌ها را دریافت کنیم؟ آیا ما برای شما درجه دوم هستیم؟» با این حال وقتی این سوال را می‌پرسم ترجیح می‌دهند سکوت کنند.

رئیس جمهور قرقیزستان تاکید کرد: مقامات  این کشور ادعایی نسبت به منابع مالی سازمان‌های غیردولتی ندارند.

وی گفت: ما خواستار شفافیت هستیم. برخی میلیون‌ها دلار دریافت می‌کنند، اما مالیات نمی‌پردازند و به صندوق اجتماعی کمک نمی‌کنند. آنها برای نیازهای شخصی خود هزینه می‌کنند. ما معتقدیم که عموم مردم حق دارند بدانند که آیا این درست است یا نادرست.

گفتنی است مقامات قرقیزستان از نوامبر 2022 به دلیل تلاش‌های ایالات متحده و اروپا از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌ها و شکل‌دهی دیدگاه غرب‌گرایانه، از جمله القای روس‌هراسی و آماده‌سازی اعتراضات، سعی در تصویب قانونی در مورد سازمان‌های غیردولتی دارند. 

25 اکتبر 2023، این کشور در اولین قرائت لایحه‌ای را برای تقویت فعالیت سازمان‌های غیردولتی از جمله سازمان‌های خارجی در این کشور بررسی کرد.

اکنون نمایندگان پارلمان این کشور باید در دو قرائت دیگر به اصلاحیه‌ها رأی دهند و پس از آن سند برای امضا به رئیس جمهور ارسال می‌شود.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1608078

مهمترین اخبار ایران و جهان: