نیوز سیتی!
11 بهمن 1402 - 13:23

صعود 2 کوهنورد ایرانی از قله لنین قرقیزستان

گروه دو نفره کوهنوردان ایرانی در دیدار با سفیر کشورمان در قرقیزستان، از صعود زمستانه خود به قله 7134 متری لنین دادند که برای اولین بار است توسط کوهنوردان ایرانی در فصل زمستان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «جواد چراغی» و «مجید نعمت اللهی»کوهنوردان ایرانی در دیدار با «غلامحسین یادگاری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان، خبر از صعود زمستانه خود به قله 7134 متری لنین دادند که برای اولین بار است توسط کوهنوردان کشورمان در فصل زمستان انجام شده است.
 
تیم ورزیده و زبده کوهنورد ایرانی پس از بازگشت از صعود موفق خود به این قله که در مرز دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان قرار گرفته در گفت‌وگو با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک چگونگی انجام و مشکلات و سختی‌های این عملیات خطیر را که از مسیر آرکین انجام شده را تشریح کردند.

طبق اظهارات کوهنوردان مذکور، با توجه به خطرات این عملیات کم نظیر، لازم بود که از چند ماه قبل نحوه صعود به قله طراحی و از تجربیات معدود کوهنوردان خارجی که قبلا این مسیر را رفته بودند، استفاده شود. عملیات صعود در مجموع 17 روز به طول انجامیده است که 12 روز آن صرف بالا رفتن و 5 روز برای پایین آمدن از قله بوده است. با توجه به زمستان سخت منطقه و سرمای منفی 50 درجه هوا در بخش‌های عمده مسیر، برای انطباق با این شرایط سخت، تیم مذکور مدت‌ها در دماوند کمپینگ داشته و آمادگی اولیه را کسب کرده است.

سفیر کشورمان ضمن تبریک بابت موفقیت وزرشکاران کشورمان، این گونه پیروزی‌ها را افتخاری برای همه ملت ایران دانسته و ابراز امیدواری کرد که تجربیات گرانبهای بدست آمده در این صعود مورد استفاده فدراسیون کوهنوردی و سایر مربیان این رشته جذاب و سخت قرار گیرد.

گروه مذکور در پاسخ به سوال سفیر کشورمان در مورد تامین هزینه‌های این سفر بیان داشت که نظر به گران بودن تجهیزات و مستهلک شدن بسیاری ابزارها در طول صعود، هزینه بسیاری کردند اما متاسفانه هیچگونه تشویق و حمایتی از سوی دستگاه‌های ذیربط انجام نشده است.

از سال 1960 تاکنون تنها 8 بار صعود زمستانه به این قله مرتفع توسط کوهنوردان حرفه‌ای (غیر ایرانی) انجام و آخرین صعود در سال 2016 بوده است لذا نهمین صعود زمستانه به قله مذکور در دی ماه 1402 ( ژانویه 2024) افتخاری است که برای اولین بار در ورزش کوهنوردی کشورمان رخ داده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1655634

مهمترین اخبار ایران و جهان: