نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 12:59

قُرُق؛ رنگین‌کمان گلستان

شهر قرق علاوه بر اینکه همانند استان گلستان، رنگین‌کمان اقوام شناخته می‌شود، تنها شهری است که کلیسا دارد به خاطر حضور ادیان و مذاهب مختلف در این شهر به نگارستان گلستان معروف است.

خبرگزاری فارس گلستان-فاطمه عبدی: شهر نوپای قرق به وسعت ۱۳۴ هکتار در ۲۵ کیلومتری مرکز استان دارای حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت است. این شهر نگین طبیعت گلستان بوده و علاوه بر وجود اقوام مختلف ادیان مذهبی دیگر مانند ارامنه دارد که همه مردم از قومیت و مذاهب مختلف با وحدت و همدلی با هم زندگی می‌کنند و تنها شهری است که در استان کلیسا دارد.

وجود ۶۲۰ هکتار پارک جنگلی قرق، ۵۰ هکتار نهالستان و ۱۰۰ هکتار مرتع و همچنین طبیعت بکر و زیبا، این شهر را نسبت به دیگر شهرهای استان متمایز کرده‌است‌.

قرق در سال ۹۵ تبدیل به شهر شد ولی در حوزه زیرساخت‌ها کمبودها و مشکلاتی دارد که دولت سیزدهم مردمی توجه ویژه‌ای به این شهر دارد.

*بیش از ۱۴ میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی صرف شده‌است

نگاه دولت سیزدهم به شهرهای کوچک نگاه توسعه‌ای است و این دولت به شهرهای کمتر توسعه‌یافته توجه بیشتری دارد.

سید عباس عنایت شهردار شهر قرق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در دو سال گذشته در دولت سیزدهم مبلغ ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پروژه عمرانی برای رفع کمبودهای زیرساختی توسط شهرداری هزینه شده‌است کمااینکه در این دولت تاکنون مبلغ ۲۲۶ میلیارد تومان پروژه توسط دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده‌است.

وی تصریح کرد: در حوزه شهری۱۰ هکتار از محدوده شهری دارای بافت فرسوده است که کار مطالعاتی آن توسط همکاران در شهرداری انجام شده و این مطالعات از نگاه راه و شهرسازی بی‌نقص و تصویب شده‌است.

* تسهیل خدمات شهری به معلولان با مناسب‌سازی مبلمان شهری

شهردار قرق خاطرنشان‌کرد: شهرداری نگاه ویژه به جامعه معلولان دارد و برای تسهیل در ارائه خدمات به این جامعه هدف، مناسب‌سازی مبلمان شهری را در دستور کار قرار داده و تاکنون حدود یک کیلومتر از معابر شهری نوار ویژه معلولان کار شده‌است.

وی ادامه داد: اصلاح شبکه آبرسانی در مجموعه شهری نیز مورد توجه واقع شده و برای تامین آب شرب سالم مردم این شهر چهار حلقه چاه حفر شده‌است.

عنایت گفت: با توجه به اینکه شهر قرق در محور و شاهراه اصلی تهران مشهد قرار دارد و تردد وسایل نقلیه در این شهر بسیار زیاد است، در دولت سیزدهم ۴.۵ کیلومتر از محدوده شهری با اعتبار ۱۱ میلیارد تومان روکش آسفالت شد و در هفته‌های گذشته با حضور استاندار به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: همچنین در همین راستا عملیات اجرایی  اصلاح دوربرگردان به عنوان یک نقطه حادثه‌خیز با حضور استاندار با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان آغاز شد و تلاش داریم تا خرداد سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.

شهردار قرق با اشاره به اجرای نهضت ملی مسکن در این شهر ابرازکرد: با توجه به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر صاحب خانه شدن همه اقشار جامعه و پیگیری استاندار و در راستای اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت و طرح نهضت ملی مسکن، زمینی به مساحت هفت و نیم هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شد.

همچنین ۵۵ قطعه زمین در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت با اعتبار بیش از ۲۷ میلیارد تومان به ۵۵ متقاضی مشمول این طرح واگذار شد.

تعداد ۵۰ قطعه زمین نیز برای ۱۰۰ نفر از جوانان شهر قرق در راستای مسکن جوانان و ۵۸ واحد مسکونی در قالب ۲۹ قطعه برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد و مسکن حمایتی برای اقشار کم‌درآمد در نظر گرفته شده‌است.

وی افزود: عملیات اجرایی ساخت مسکن در سایت ۷.۵ هکتاری آغاز شده‌است و قرار است در این سایت یک مجموعه متفاوت شامل پارک، مسجد،فضاهای اداری و آموزشی و دیگر فضاهای موردنیاز در کنار واحدهای مسکونی احداث شود.

*نهالستان و پارک جنگلی قرق دو سرمایه مهم شهر قرق

عنایت با اشاره نهالستان قرق به ظرفیت تولید ۱۲ میلیون اصله نهال در سال گفت: این نهالستان  با وسعت ۵۰ هکتار در یک مقطع زمانی بیش از ۴۰۰ نفر را اشتغالزایی نموده و بخاطر مشکلات حقوقی و قضایی از چرخه تولید باز مانده‌است که با دستور استاندار گلستان در سفر به شهر قرق، قرار است مشکل آن رفع و در قالب شرکت تعاونی فعالیت کند و اشتغال خوبی را در منطقه ایجاد نماید.

وی پارک جنگلی قرق را نگین طبیعت بکر گلستان برشمرد و بیان کرد: قرار است با استفاده از ظرفیت گردشگری مناسب این پارک۶۲۰ هکتاری، اقدامات اساسی در حوزه اشتغال، گردشگری و زیست محیطی انجام شود.

 *کلیسای شهر قرق * 

* وجود ادیان مذهبی در شهر قرق

شهردار قرق ابرازکرد: شهر قرق تنها شهر در استان گلستان است که مردمان خوب ارامنه در این شهر در کنار اقوام و مذاهب دیگر با آرامش و وحدت زندگی می‌کنند و آداب دینی خود را در کلیسا انجام می‌دهند.

وی در خصوص بودجه شهرداری یادآور شد: بودجه امسال شهرداری ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تصویب شد که تاکنون ۱۰۰ درصد آن محقق شده و پیش‌بینی می‌شود با متمم این بودجه به ۱۸ میلیارد تومان برسد.

عنایت خاطرنشان‌کرد: ۵۰ درصد از بودجه شهرداری برای حوزه عمرانی و ۵۰ درصد مابقی برای هزینه‌های جاری در نظر گرفته شده‌است. بودجه شهرداری در سال گذشته نیز ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که با اضافه کردن متمم به ۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

روستاها و شهرهای استان گلستان در دو سال دولت سیزدهم شاهد تحولات خوبی در بخش‌های مختلف است.

دولت سیزدهم تلاش دارد تا در طول چهار سال عمر خود، نگاه ویژه‌ای به روستاها، شهرها و مناطق کمتر توسعه‌یافته داشته‌باشد و بر این اساس مشکلات شهرهای کوچک به ریز احصا شده تا بتواند در این مدت این مشکلات را رفع نماید.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1653278

مهمترین اخبار ایران و جهان: