نیوز سیتی!
20 بهمن 1401 - 19:20

ریابکوف: روسیه با گروسی درباره برجام گفتگو می کند

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد در جریان سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی به مسکو، موضوعاتی از جمله برجام و امنیت نیروگاه هسته ای زاپروژیا مورد بحث قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، معاون وزیر خارجه روسیه از سفر قریب الوقوع مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به این کشور خبر داد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز پنج شنبه اعلام کرد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، پنجشنبه به مسکو سفر خواهد کرد و روز جمعه نیز در این کشور خواهد بود.

معاون وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که روسیه در حال برنامه ریزی برای گفتگوی مفصل با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر ایجاد منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا است. به گفته ریابکوف دیگر جنبه های همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی از مباحث مطرح در گفتگو مقامات روس با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

این دیپلمات ارشد روسی تاکید کرد: گفتگوی جالب با گروسی خواهیم داشت، حفاظت از زاپروژیا موضوع شماره یک است، این یک اولویت است و نیز با وی درباره دیگر موضوعات از جمله برجام گفتگو خواهیم کرد.

زاپروژیا بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا است. روسیه در اواخر فوریه و اندکی پس از آغاز عملیات نظامی این کشور در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، کنترل این نیروگاه را به دست گرفت. در حال حاضر، ۶ واحد انرژی این نیروگاه در حالت «خاموشی سرد» قرار گرفته زیرا نیروهای اوکراینی دائماً تأسیسات را بمباران می‌کنند.

پیش از این نیز، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از طرفین جنگ در اوکراین درخواست کرده بود تا در خصوص ایجاد یک «منطقه امن» در اطراف نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» توافق کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1030366

مهمترین اخبار ایران و جهان: