نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 12:23

قدمی برای مرمت آثار تاریخی درمیان/قلعه تاریخی اسدیه بهسازی می شود

بیرجند-مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان گفت: مرمت بخشی از مسجد عیدگاه نوغاب هندوالان و بهسازی قلعه تاریخی اسدیه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان درمیان، دارالتقریب خراسان جنوبی نه فقط از حیث فرهنگی و زندگی مسالمت‌آمیز مذاهب مختلف که از نظر آثار تاریخی و میراث فرهنگی نیز شناخته شده و زبانزد است. آثاری چون قلعه فورگ، مسجد جامعه هندو الان و … همه از زیبایی‌های میراثی این شهرستان به شمار می‌رود که البته بخشی از آنان نیاز به مرمت دارد.

امیر اسماعیل شهسواری، مسئول میراث فرهنگی درمیان در این زمینه اظهار کرد: کرد: با تخصیص اعتبارات از محل دارایی‌های تملک شهرستان، اقدامات مرمتی پیش‌بینی شده عید گاه مسجد نوغاب هندو الان آغاز شده است.

مرمت عید گاه نوغاب هندو الان

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درمیان افزود: این اقدامات شامل آواربرداری و انتقال نخاله‌ها، طاق‌زنی سقف‌ها و سر درب ورودی، غوره گل و کاهل پشت‌بام، اندود کاهگل بر روی دیوارها و اجرای ناودان و … اجرا است.

محمد شهسواری درمیان اظهار کرد: این بنا را می‌توان جز یکی از نمونه‌های خاص از معماری خشتی در نظر گرفت.

وی افزود: داشتن یک محراب که در نوع خود جالب توجه بوده و نوع معماری شبستانی آن و استفاده از یک نیم اشکوب برای نورگیری و از همه مهم‌تر نوع استفاده مردم در گذشته که از نام آن هم برمی‌آید (مسجد عید گاه)، از جمله ویژگی‌های این مسجد تاریخی است.

شهسواری افزود: عید گاه نوغاب مربوط به دور صفویه و در تاریخ ۱۶/‌۰۶/‌۱۳۹۱‬ و با شماره ۳۰۸۱۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قلعه تاریخی اسدیه مرمت می‌شود

مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان همچنین از اتمام مرمت بخشی از قلعه تاریخی اسدیه خبر داد.

شهسواری گفت: در این پروژه اجرای استحکام‌بخشی و پی‌بندی و اجرای اندود کاه‌گل بام و شیب‌بندی و همچنین اندود کاه‌گل بر روی دیوارهای بیرونی قلعه صورت پذیرفت.

مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان افزود: با تخصیص اعتبارات از محل دارایی‌های تملک شهرستان، اقدامات مرمتی صورت گرفته قلعه اسدیه شامل اجرای استحکام بخشی و پی بندی دیوارهای بیرونی قلعه، اجرای پوشش نایلون عریض روی بام و کف، اندود کاه‌گل بام بر روی سطوح قوسی بام و شیب‌بندی و همچنین اندود کاه‌گل به ضخامت سانتی متر بر روی دیوارهای بیرونی قلعه و … است.
شهسواری اظهار کرد: قلعه اسدیه در مرکز بافت قدیم شهر اسدیه و یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی مرکز شهرستان است که محل استقرار ضابطین خاندان علم در آن زمان قرار داشته است.

وی افزود: بنا که به لحاظ نقشه و فرم ساخت با داشتن چهار برج در چهار گوشه علاوه بر عملکرد مسکونی، عملکرد دفاعی نیز داشته، از بناهای ساخته شده در دوره قاجار به شمار می‌رود که مصالح اصلی به کار رفته در بنا، آجر و خشت است.

ویژگی‌های قلعه

مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان یادآور شد: ضلع جنوبی بنا دارای یک طبقه و ضلع شمالی دارای دو طبقه است که طبقه فوقانی با معماری اشرافی‌تر، محل سکونت حاکم و طبقه همکف به عنوان انبار و محل سکونت خدمه استفاده می‌شده است.

قلعه اسدیه در تاریخ ۲۴/‌۰۱/‌۱۳۸۲‬ و با شماره ۸۲۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1327522

مهمترین اخبار ایران و جهان: