نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 23:05

بلینکن: گذرگاه «لاچین» باید فوراً بازگشایی شود

وزیر خارجه آمریکا امروز اعلام کرد: از باکو و ایروان می‌ خواهیم تا به همکاری با یکدیگر برای حل مسائل باقیمانده ادامه دهند؛ همچنین، گذرگاه «لاچین» باید فوراً بازگشایی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز یکشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) در واکنش به تحولات اخیر در منطقه قره‌ باغ اعلام کرد: ایالات متحده از جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌ خواهد تا به همکاری با یکدیگر برای حل مسائل باقیمانده از طریق گفتگوی مستقیم ادامه دهند.

وزیر خارجه آمریکا با اتخاذ مواضعی عوام فریبانه ادامه داد: گذرگاه «لاچین» به همراه مسیرهای دیگر منتهی به قره‌ باغ باید فوراً بازگشایی شود.

بلینکن: گذرگاه «لاچین» باید فوراً بازگشایی شود

نخست وزیر ارمنستان پنج‌ شنبه گذشته با اشاره به تحرکات اخیر باکو اعلام کرده بود: جمهوری آذربایجان طی چند روز گذشته، نظامیان خود را در طول خط تماس مستقر کرده است. جمهوری آذربایجان با این تحرکات عزم خود برای اقدامات تحریک‌آمیز نظامی جدید علیه منطقه قره‌باغ و ارمنستان را نشان می‌دهد.

پاشینیان در ادامه با اشاره به آمادگی ارمنستان برای امضای توافق صلح ادامه داد: ما برای امضای توافق صلح و عادی‌سازی روابط با باکو اعلام آمادگی می‌کنیم، به شرط آن که باکو به توافق‌نامه‌ها پایبند باشد.

منطقه قره باغ در سطح بین‌ المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده، اما پس از جنگ بین ایروان و باکو در دهه ۱۹۸۰ و ۹۰ که هم‌زمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رخ داد، نیروهای ارمنی کنترل این منطقه با جمعیت ۱۲۰ هزارنفری را به دست گرفتند؛ ارمنستان و جمهوری آذربایجان جزئی از اتحاد جماهیر شوروی بودند.

جمهوری آذربایجان در جنگ ۲۰۲۰ بخش‌ های بزرگی از منطقه قره‌باغ را به دست گرفت و در ۹ ماهه گذشته نیز از طریق ایجاد محدودیت در گذرگاه لاچین به ارمنستان فشار آورده است.

رسانه‌ های ارمنستان به نقل از مقامات ارمنی قره‌باغ اعلام کردند که «توافق شده اجازه داده شود که کالاهای روسی از طریق شهر آسکران به منطقه جمهوری ما (قره‌باغ) وارد شود.»؛ آسکران شهری نزدیک به مناطق مرزی جمهوری آذربایجان است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1493666

مهمترین اخبار ایران و جهان: