نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 00:12

شعبان‌پور: دیگر جای آزمون و خطا در والیبال نیست

پیشکسوت والیبال ایران گفت: دیگر جای آزمون و خطا در تیم ملی والیبال نیست.

محمد شعبان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درمورد عملکرد تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا اظهار داشت: همه شرایط را دیدند و همه بزرگترها، پیشکسوتان و کارشناسان هم مصاحبه کردند. بعد از مسابقات لیگ ملت‌ها تصمیماتی گرفته شد که عملی نشد. کمیته فنی تشکیل جلسه داد، اما به قول دوستان گویا این کمیته نقش کشک را داشت. به هر حال در مجموعه والیبال تصمیم نهایی را یک نفر می‌گیرد. شما تصور کنید من مسؤول یک بخش می‌شوم و در ابتدای جلسه‌ای با حضور همکارانم از یک موضوع تعریف می‌کنم، طبیعی است که در ادامه جلسه سایر همکاران هم نگاه مثبتی به آن موضوع داشته باشند.

وی ادامه داد: قرار بود کادر فنی تیم ملی تقویت شود، اما دیدیم که در ادامه کار چند نفر هم از این کادر کم شدند. تصور می‌کنم بازیکن‌سالاری در تیم ملی جایگزین شایسته‌سالاری شده است. باید بپذیریم که عطایی روی نیمکت تیم ملی تنها بود. او بعد از لیگ ملت‌ها بابت نتایجی که تیم ملی به دست آورد عذرخواهی کرد و حالا هم موضع سکوت در پیش گرفته است. 

پیشکسوت والیبال ایران با اشاره به نیمکت تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا، گفت: عبدالرضا علیزاده یکی از بازیکنان خوب والیبال ایران است که من هم علاقه زیادی به وی دارم، اما سوالم اینجاست که وقتی کسی کار مربیگری نکرده چگونه می‌تواند روی نیمکت تیم ملی بنشیند؟ لیگ برتر ایران 14 تیم دارد و این یعنی حداقل 14 مربی در لیگ فعال هستند که عطایی می‌توانست از حضور هر کدام از این نفرات استفاده کند. نمی‌دانم دقیقاً چه اتفاقی افتاد که عطایی نخواست یا نتوانست این کار را بکند. برای مقطعی محمود افشاردوست را آوردند و چون فلان بازیکن گفت او نباید حضور داشته باشد، برکنارش کردند و همین اتفاق برای پاول، مربی لهستانی هم افتاد.

شعبا‌ن‌پور تصریح کرد: ما در مسابقات قهرمانی آسیا تیم‌های عراق و هنگ‌کنگ و تیم دوم چین را شکست دادیم و مغلوب ژاپن شدیم. به عقیده من و بسیاری از اهالی والیبال هر فرد دیگری هم هدایت تیم ملی را برعهده داشت همین نتایج رقم می‌خورد. ما به ژاپنی با نتیجه 3 بر صفر باختیم که قطر توانست یک ست از آن بگیرد. نمی‌خواهم زحمات عطایی و دستیارانش را زیر سوال ببرم. او به هر حال در رده‌های پایه بسیار زحمت کشیده و موفقیت‌های زیادی کسب کرده است، اما چه می‌شود که بازیکنان بعد از رده نوجوانان و جوانان نمی‌توانند کیفیت خود را حفظ کنند؟

وی اظهار داشت: عطایی باید تیم جوانش را راهی مسابقات قهرمانی آسیا می‌کرد تا آنها کسب تجربه کنند. در این شرایط اگر تیم نتیجه هم نمی‌گرفت می‌توانست موضوع پوست‌اندازی در تیم ملی را مطرح کند. الان از کدام بازیکن جوان صحبت می‌کنند؟ ما چند بازیکن بالای 30 سال در تیم ملی داریم و به جوان‌ترها هم کمتر بازی رسید. چرا از خانزاده که در لیگ ملت‌ها توانست توانایی‌های خود را نشان دهد در قهرمانی آسیا استفاده نشد؟ دلیلش مشخص است؛ عطایی تحت فشار بود و برخی بازیکنان را به وی تحمیل کردند!

پیشکسوت والیبال ایران در پاسخ به این سوال که شما سال‌ها با عطایی کار کرده‌اید و آیا شخصیت وی به گونه‌ای هست که سایرین بتوانند به وی بازیکن تحمیل کنند یا خیر، افزود: فکر می‌کنم در این دوره برخی بازیکنان به عطایی تحمیل شدند. شخصیتِ کاریِ عطایی اینگونه نیست و می‌دانم که زیر بار حرف زور نمی‌رود، اما تصور می‌کنم این دوره کمی شرایط متفاوت بود. من 8 سال با وی کار کردم و شناخت کاملی از رفتار عطایی دارم. فکر می‌کنم او با حضور عبادی‌پور و صالحی تصور می‌کرد که خواسته‌هایش برآورده می‌شود، اما شاهد بودیم که برخی از بازیکنان کارایی لازم را نداشتند. 

شعبان‌پور تصریح کرد: کادر فنی تیم ملی نیاز به تغییر دارد، چراکه تیم ملی بزرگسالان دیگر جای آزمون و خطا نیست و حالا آخر خط هستیم. متاسفانه در این مدت نه تنها کسی به کادر فنی اضافه نشد، بلکه چند نفر هم از آن کم شدند. چشم میلیون‌ها نفر به تیم ملی است و باید بپذیریم که عطایی به تنهایی نمی‌تواند همه کارها را انجام بدهد. هرچند طلوع‌کیان در کنار او حضور دارد، اما بازهم کافی نیست. در این مسابقات شاهد بودیم که ژاپن با حدود 10 مربی به ایران آمده بود، اما خودمان در خاک کشورمان و در شهر عاشقان والیبال با کمبود مربی مواجه بودیم! چرا سایر مربیان حاضر نیستند حتی از بیرون به تیم ملی کمک کنند؟

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1476166

مهمترین اخبار ایران و جهان: