نیوز سیتی!
04 اسفند 1401 - 17:40

اگر مقامات تایوان سرعقل نیایند،قاطعانه تجزیه طلبی راسرکوب می‌کنیم

سخنگوی وزارت دفاع چین امروز هشدار داد: اگر مقامات تایوان سرعقل نیایند، قاطعانه تجزیه طلبی را سرکوب می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، وبگاه وزارت دفاع چین امروز پنجشنبه اعلام کرد که «تان کفی» (Tan Kefei) سخنگوی وزارت دفاع این کشور در سخنانی در یک نشست خبری تاکید کرده است که تایوان بخشی از چین به شمار آمده و مسئله تایوان یک موضوع داخلی است که مردم چین به تنهایی و بدون دخالت خارجی آن را حل خواهند کرد.

این در حالیست که پیشتر مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ادعا کرده بود که به ارتش چین دستور داده شده تا قبل از سال ۲۰۲۷ برای حمله به جزیره تایوان آماده شود. در مقابل، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت هند و اقیانوسیه هم در یک جلسه استماع کنگره گفته بود که او مطمئن است که سرزمین اصلی چین تا قبل از سال ۲۰۳۰ هیچ «تجاوز» بزرگی علیه منطقه تایوان انجام نخواهد داد.

سخنگوی وزارت دفاع چین امروز در پاسخ گفت: ما متوجه شده ایم که به نظر می رسد طرف آمریکایی عادت به بیان چنین اظهارات متناقضی دارد. طرف آمریکایی هر چه می خواهد ادعا کند، اما نمی‌ تواند مسیر اتحاد مجدد کامل چین را تغییر داده و عزم و اراده ما را برای حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی متزلزل کند.

وی در این خصوص تصریح کرد: مردمی که در دو طرف تنگه تایوان زندگی می کنند، برادران و خواهران یک خانواده بزرگ هستند. ما دوست داریم برای اتحاد مجدد مسالمت آمیز با بیشترین صداقت نهایت تلاش مان کنیم. اما اگر مقامات تایوان سرعقل نیامده، به تبانی با نیروهای خارجی و انجام اقدامات تحریک آمیز در توهم «استقلال تایوان» ادامه دهند، ارتش چین اقدامات لازم را برای سرکوب قاطعانه هرگونه حرکت تجزیه طلبانه و مداخله خارجی انجام خواهد داد و از کشور محافظت خواهد کرد.

دور تازه افزایش تنش چین با تایوان و آمریکا با سفر جنجالی نانسی پلوسی آغاز شد. نانسی پلوسی، علی‌رغم اعتراض‌ ها و هشدارهای مقامات چین ۱۱ مرداد وارد جزیره تایوان شد که به گفته مقامات چین، سفر او ناقض سیاست «چین واحد» است. پلوسی، اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرد.

چین تایوان را بخشی از سرزمین و حاکمیت خود می‌ داند و بر اساس اصل چین واحد، کشورهای جهان نباید روابط رسمی با مقامات جزیره تایوان برقرار کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1052957

مهمترین اخبار ایران و جهان: