نیوز سیتی!
19 فروردین 1402 - 13:37

مشکل بزرگ زنبورداری در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟/ تولید ۱۷۰۰ تن عسل در استان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: زنبورداران این استان سال گذشته یکهزارو ۷۰۰ تن عسل در مزارع پرورش زنبور عسل استان تولید و روانه بازار کردند.

رضا بهنام پور در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: طبق آخرین سر شماری الکترونیکی سال گذشته بیش از ۲۱۳ هزار و ۱۸۳کلونی زنبور عسل در مناطق مختلف استان وجود دارد.

وی بیان کرد: زنبورداران این استان سال گذشته یکهزارو ۷۰۰ تن عسل در مزارع پرورش زنبور عسل استان تولید و روانه بازار کردند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این میزان محصول از ۲ هزار و ۷۰۰ مزرعه پرورش زنبور عسل در استان برداشت شد.

بهنام پور عنوان کرد: در حال حاضر سه هزارو ۷۰۰ نفر در صنعت زنبورداری کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۳۳ کیلو کرم ژل رویال، ۱۲ هزار کیلوگرم گرده گل و ۵۳ هزار کیلوگرم موم در مناطق مختلف این استان تولید شد.

بهنام پور بیان کرد: صدور دفترچه زنبورداری، صدور مجوزهای کوچ به استان‌های دیگر، معرفی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور بهره‌وری بیشتر از خدمات جهاد کشاورزی از جمله اقدامات این اداره کل در حمایت از تولیدکنندگان عسل در این استان به شمار می‌رود.

وی افزود: علاوه بر تولید ژله رویال، تکثیر و تولید ملکه زنبور عسل نیز در استان رواج دارد و بیشتر زنبورداران حرفه‌ای استان ملکه زنبورستان های خود را تکثیر و تأمین می‌کنند ولی عده‌ای از زنبورداران هم به صورت تخصصی در امر تکثیر و تولید ملکه زنبور عسل فعالیت دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:نبود کارخانجات صنایع تبدیلی یک چالش بزرگ صنعت زنبورداری است .

بهنام پور افزود:زنبور فرآورده هایی چون زهر زنبورعسل، موم، گرده گل، ژل رویال و عسل دارد که زنبورداران به دلیل نبود صنایع تبدیلی فقط به تولید عسل اکتفا می کند.

وی اضافه کرد: همچنین عرضه عسل‌های تقلبی با قیمتی پائین زنبورداران را برای فروش با مشکلات بسیاری مواجه کرده‌ بطوری که این امر موجب شده از اعتماد مردم کاسته، سبب شده تا عسل باکیفیت، قیمت واقعی نداشته باشد.

انتهای پیام/۸۲۰۳۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1135357

مهمترین اخبار ایران و جهان: