نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 18:53

تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشتی در کارگاه های پرمخاطره مازندران

ساری- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشتی در کارگاه های پرمخاطره استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی باقری عصر پنجشنبه در جلسه کمیته حفاظت فنی و بهداشت حرفه‌ای افزود: به موجب ماده ۹۳ قانون کار و به منظور جلب مشارکت کارگران و کارفرمایان و نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظتی و بهداشتی در محیط کار و پیشگیری از حوادث و بیماری‌ها و حفظ و ارتقای سلامتی کارگران و سالم سازی محیط‌های کار، در کارگاه‌های دارای حداقل ۲۵ نفر کارگر و همچنین برخی از کارگاه‌های پرمخاطره زیر ۲۵ نفر که ضروری تشخیص داده شود، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تشکیل می‌شود.

باقری ادامه داد: این کمیته از افراد متخصص در زمینه حفاظت فنی و بهداشت حرفه‌ای و امور فنی کارگاه تشکیل می‌شود و در میان اعضا فردی با عنوان مسئول حفاظت فردی که واجد شرایط و مورد تأیید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، نیر حضور دارد و وظیفه اش برقراری ارتباط میان کمیته مذکور با کارفرما و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: اعضای کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار شامل کارفرما یا نماینده تام الاختیار او، نماینده شورای اسلامی کار یا نماینده کارگران کارگاه، مدیر فنی و در صورت نبودن او یکی از سراستادکاران کارگاه، مسئول حفاظت فنی یا مسئول بهداشت حرفه‌ای هستند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به وظایف ویژه کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار بیان کرد: از مهمترین وظایف کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار می‌توان به طرح مسائل و مشکلات حفاظتی و بهداشتی در جلسات کمیته و ارائه پیشنهادات لازم به کارفرما جهت رفع نواقص و سالم سازی محیط کار، همکاری و تشریک مساعی با کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و بازرسان کار جهت اجرای مقررات حفاظتی و بهداشت کار است.

وی ادامه داد: توجیه و آشنا سازی کارگران نسبت به رعایت مقررات و موازین بهداشتی و حفاظتی در محیط کار، پیگیری لازم به منظور تهیه و ارسال صورتجلسات کمیته و همچنین فرم‌های مربوط به حوادث و بیماری‌های ناشی از کار به ارگان‌های ذیربط و بازدید و معاینه ابزار کار و وسایل حفاظتی و بهداشتی در محیط کار و نظارت برحسن استفاده از آنها از دیگر وظایف این کمیته است که باید رعایت گردد.

فعالیت ۶۰۰ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه‌های مازندران

سمانه نوری رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه ضمن تبریک هفته کارگر و روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای طی سخنانی اظهار کرد: ۶۰۰ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه‌های مازندران فعالیت دارند.

وی با اشاره به انتظارات حوزه بازرسی کار اداره کل از کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در سطح استان، تصریح کرد: پایش مستمر وضعیت ایمنی، شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک و نظارت بر حسن اجرای مقررات و آئین نامه‌های حفاظت فنی مرتبط با فعالیت کارگاه از اقدامات ضروری این کمیته‌ها در کارگاه‌ها باید باشد.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: بدیهی است فراگیر شدن فرهنگ ایمنی را نمی‌توان صرفاً محدود به نظارت بخش دولتی و یا نهایتاً برخورد قهری با کارفرمایان متخلف کرد.

وی ادامه داد: موضوع ایمنی درون سازمانی است و وجود سیستم‌های خود نظارتی از قبیل کمیته‌های مذکور و مشارکت کارفرمایان و کارگران در تأمین و حفظ ایمنی کارگاه نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1172657

مهمترین اخبار ایران و جهان: