نیوز سیتی!
19 تیر 1402 - 18:30

پوشش ۳۹ درصدی بیمه تامین اجتماعی در کرمانشاه

کرمانشاه- مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی کرمانشاه با اشاره به پوشش ۳۹ درصدی بیمه تامین اجتماعی در کرمانشاه، گفت: ماهانه ۵۳۵ میلیارد تومان حق بیمه به مستمری بگیران پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر کاکایی ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته تأمین اجتماعی ۱۹ تا ۲۵ تیرماه که در سالن اجتماعات تأمین اجتماعی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی و غیر دولتی است که در راستای بیمه جامع ایران فعالیت می‌کند که در مجموع ۵۳ درصد معادل حدود ۴۳ میلیون نفر زیر پوشش این بیمه هستند.

وی افزود: بیمه تأمین اجتماعی از طریق وصول حق بیمه‌ها توانسته حمایت و ارائه خدمات درمانی و مستمری به مردم داشته باشد که در استان کرمانشاه ۱۸ شعبه، هفت کارگزاری، ۲ شعبه اقماری، ۲۶۰ هزار بیمه شده اصلی و مجموعاً ۸۲ هزار و ۵۰۰ مستمری بگیر اصلی دارد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه با تاکید بر مهمترین برنامه‌های ۱۴۰۲، تصریح کرد: هرساله افزایش حقوق مستمری بگیران بعد از گذشت چند ماه از سال انجام می‌شد اما امسال با پیگیری‌های انجام شده از اردیبهشت ماه افزایش حقوق‌ها صورت گرفت.

کاکایی با تاکید بر افزایش ۲۷ درصدی حداقل حقوق برای مستمری بگیران و افزایش ۲۱ درصدی برای سایر سطح، خاطر نشان کرد: بر همین اساس طبق قانون مربوطه سازمان تأمین اجتماعی کرمانشاه وظایف خود را در راستای پرداخت ما به تفاوت‌ها انجام داده و تا خردادماه حقوق خالص مستمری بگیران پرداخت شده و در حال حاضر هیچگونه بدهکاری نداریم.

وی عنوان کرد: طبق آخرین آمار مربوط به خردادماه سال جاری سازمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه ماهانه ۵۳۵ میلیارد تومان به مستمری حقوق پرداخت می‌کند و همچنین کمک‌های کوتاه مدت مانند بیمه بیکاری، غرامت دستمزد، بیمه بارداری، کمک هزینه سفر، ازدواج و کفن و دفن به این افراد داریم.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه بیان کرد: ماهانه حدود ۲۶ میلیارد تومان در قالب کمک‌های کوتاه مدت به مستمری بگیران تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود و با پیگیری‌های کانون بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۰۰ فقره وام ۲۰ میلیون تومانی به اعضای کانون پرداخت شده است.

کاکایی گفت: بخشودگی جرایم کارگاه‌هایی که حق بیمه کارگران را پرداخت نکرده در صورتی که تا پایان ۱۴۰۱ به مشروط بر آنکه طبق آخرین لیست ارائه شده حفظ اشتغال، رشد و اشتغالزایی بین یک تا ۱۰۰ نفر و حفظ اشتغال داشته باشند لحاظ خواهد شد اما باید توجه داشت که این طرح تا پایان مرداد ماه اعتبار دارد.

وی ادامه داد: بیمه خانواده ایرانی از دیگر برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی بوده از سال ۱۳۲۸ بر اساس بیمه اجباری تعریف شده و با گذشت زمان بیمه مشاغل آزاد توافقی بر قرار کرد و در حال حاضر استان کرمانشاه برای فراگیری بیمه خانواده ایرانی برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهد.

ضریب ۳۹ درصدی بیمه شدگان تأمین اجتماعی در استان کرمانشاه

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه به کم هزینه‌تر بودن بیمه‌های ذیل خانواده ایرانی اشاره کرد و افزود: این نوع بیمه‌ها در نوع اقساط شامل ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصدی عقد قرارداد خواهد داشت که که در بیمه ۱۲ درصدی حقوق بازنشستگی، بیمه ۱۴ درصدی علاوه بر حقوق بازنشستگی فوت را نیز پوشش خواهد داشت و در نهایت بیمه ۱۹ درصدی به عنوان کامل‌ترین نوع بیمه از کار افتادگی را تیز در کنار سایر موارد پوشش می‌دهد.

کاکایی به لزوم افزایش بیمه شدگان در استان کرمانشاه تاکید و مطرح کرد: ضریب بیمه شدگان تأمین اجتماعی در استان کرمانشاه ۳۹ درصد بوده اما به دلیل مزیت‌های بالایی که می‌تواند برای مردم داشته باشد باید برای پوشش بیشتر در استان تلاش شود و چرا که این آمار با میانگین آمار کشوری اختلاف دارد.

وی با تاکید بر پرداخت مطالبات ۳۱۰ میلیارد تومانی تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲، یادآور شد: طبق آخرین آمار ارائه شده در فروردین ماه تعداد ۱۵۰ هزار و ۹۲۰ نفر بیمه شده اجباری داشته و این آمار تا اسفند سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴۹ هزار ۶۶۴ نفر بوده اما در حوزه بیمه شدگان غیر اجبار طی سه ماه گذشته ۶ هزار نفر افزایش داشتیم.

کاکایی در ادامه به ۳۸ صنف بیمه شده کارگر و کارفرما اشاره و اظهار کرد: تعداد ۱۸ هزار ۵۰۰ کارگر ساختمانی بیمه شده در استان داریم که از نوع بیمه کارگران با پرداخت هفت درصد معادل یک چهارم حق بیمه پرداخت می‌کنند در حالی که حقوق بیمه پرداختی آنها حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است اما ما به تفاوت آن از محل ساخت و سازها به سازمان پرداخت می‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی کرمانشاه یاد آورد شد: در سال گذشته با کسری شدید ۲۰ درصدی برای پذیرش بیمه کارگران مواجه بودیم و اگرچه به عنوان یک درخواست در مجلس مطرح شد اما همچنان از کمبود سهمیه برخوردار بوده و هر شعبه ۱۵ درصد متقاضی کارگر پشت نوبتی در استان داریم.

وی عنوان کرد: چنانچه افرادی به ناحق از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند پس از شناسایی بیمه آنان قطع و افراد پشت نوبت جایگزین آنها خواهند شد و در حال حاضر تنها راه متقاضیان بیمه بیکاری جایگزینی بوده چرا که سهمیه‌ای برای جذب به استان ابلاغ نشده است.

کاکایی همچنین به برخورد با افراد متخلف تاکید کرد و گفت: بر اساس ماده ۱۴۸۵ کارفرمایانی که حق بیمه کارگران خود را پرداخت نکنند تا ۱۰ برابر جریمه خواهند شد و هر حق بیمه در سال‌های گذشته به نرخ روز با کار فرما محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: متقاضیان برای انتقال بیمه‌ها و سوابق به ویژه بیمه‌های روستایی اقدام کنند و تا قبل از شب عید فرصت دارند مراجعه کنند تا در سال جدید انتقالات و سوابق برای آنها لحاظ شود.

کاکایی در پایان به ارائه بیش از ۴۲ خدمت در سامانه es.tamin.ir، خاطر نشان کرد: با مراجعه به این سامانه می‌توان به صورت الکترونیکی امور مربوط به بیمه و سازمان تأمین اجتماعی را دنبال کرد و همچنین با شماره گیری ۱۴۲۰ به طور ۲۴ ساعته می‌توان با کارشناسان این حوزه در ارتباط بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1347357

مهمترین اخبار ایران و جهان: