نیوز سیتی!
15 آبان 1402 - 05:09

رویت جت «سوخو-57» روسیه بر فراز «لوهانسک»

منابع رسانه‌ای نزدیک به اوکراین روز یکشنبه فاش ساختند که نیروی هوایی روسیه به تازگی از جنگنده «سوخو-57» خود بر فراز شهر «لوهانسک» استفاده کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای نزدیک به ارتش اوکراین فاش ساختند که نیروی هوایی روسیه به تازگی از جنگنده «سوخو-۵۷» خود بر فراز شهر «لوهانسک» استفاده کرده است.

وبگاه «بالگرین میلیتری» روز یکشنبه به نقل از منابع رسانه‌ای اوکراین نوشت که یک فروند جنگنده نسل پنجم سوخو-۵۷ بر فراز لوهانسک رویت شده است. تحلیلگران نظامی این فرضیه را مطرح کردند که سوخو-۵۷ نقش مهمی در حملات موشکی اخیر علیه مواضع اوکراین داشته و روسیه استفاده از این هواپیماهای جنگی بسیار پیشرفته خود را آغاز کرده است.

منابع متعددی اظهار داشته‌اند که روسیه چندین پایگاه هوایی دارد که میزبان پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگنده این کشور هستند. بر اساس اطلاعات اوکراین برگرفته از تصاویر ماهواره‌ای، پایگاه هوایی «آختوبینسک-۷» در «آستاراخان» روسیه میزبان هواپیماهای جنگنده چندمنظوره نسل پنجم سوخو-۵۷ است.

در ماه مه ۲۰۲۲، گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفت که نشان می‌داد ممکن است این جنگنده علیه اوکراین استفاده شده و حملات موشکی خارج از محدوده توان دفاع هوایی کی‌یف انجام داده است. وزارت دفاع انگلیس نیز ژانویه ۲۰۲۳ ادعای مشابهی را تکرار  و اعلام کرد که روسیه از سوخو-۵۷ در نبرد با اوکراین استفاده کرده است.

این هواپیما برای برتری هوایی وعملیات حمله ساخته شده و می‌تواند انواع اهداف هوایی، زمینی و دریایی را مورد حمله قرار دهد. این  جنگنده تک سرنشین و ۲ موتوره سرعت مافوق صوت دارد. گفته می‌شود در مجموع ۷۶ فروند جنگنده سوخو-۵۷ تا سال ۲۰۲۸ به ارتش روسیه تحویل داده می‌شود که ۲۲ فروند از این هواپیماها تا سال ۲۰۲۴ وارد خدمت می‌شوند.

برخی محافل نظامی اخیرا اظهار داشتند که این جنگنده  ه با موشک کروز«کی آربی‌بی‌سی‌ام»  برای برخورداری از  قابلیت‌ حملات دوربرد تقویت شده است. این موشک کروز دوربرد مشابه تسلیحاتی است که در بمب‌افکن های راهبردی «توپولوف» استفاده می‌شود.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1562657

مهمترین اخبار ایران و جهان: